Gå til indholdet
  • Videncenter
    • Besøg Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
    • Om Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
  • Videncenter
    • Besøg Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
    • Om Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
  • Aktiviteter
    • Arrangementer
    • Projekter
    • Netværk
    • Alliancer
    • Akademi
  • Hvad er etisk handel?
    • 13 principper
    • Leverandørsamarbejde
    • Due diligence
    • Indkøbspraksis
    • Samarbejde på tværs
    • Verdensmålene
  • Vær med
    • Bliv medlem
    • Medlemmer
  • Om os
    • Om organisationen
    • Sekretariatet
    • Bestyrelse
    • Samarbejdspartnere
    • Strategi
    • Politik
    • Ledige stillinger
    • Kontakt os
  • Aktiviteter
    • Arrangementer
    • Projekter
    • Netværk
    • Alliancer
    • Akademi
  • Hvad er etisk handel?
    • 13 principper
    • Leverandørsamarbejde
    • Due diligence
    • Indkøbspraksis
    • Samarbejde på tværs
    • Verdensmålene
  • Vær med
    • Bliv medlem
    • Medlemmer
  • Om os
    • Om organisationen
    • Sekretariatet
    • Bestyrelse
    • Samarbejdspartnere
    • Strategi
    • Politik
    • Ledige stillinger
    • Kontakt os
  • Videncenter
    • Besøg Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
    • Om Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
  • Videncenter
    • Besøg Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
    • Om Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
  • Videncenter
    • Besøg Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
    • Om Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
  • Videncenter
    • Besøg Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
    • Om Videncenter for Bæredygtige Værdikæder

3 gode råd: Sådan holder du bæredygtighedsfanen høj i en turbulent verden

Den seneste tid har mildt sagt skabt grobund for usikkerhed for mange virksomheder og civilsamfundsorganisationer, også i forhold til arbejdet med bæredygtighed. Her i sekretariatet har vi sundet os (og måske spist lidt for meget trøstekage), men nu er vi fit for fight.

Vi skal huske, at selv i turbulente tider er der stærke argumenter for at fastholde fokus på ansvarlighed og bæredygtige værdikæder. Vi har derfor samlet tre gode råd, der kan hjælpe dig og din virksomhed med at holde humøret højt og fastholde fokus på dit bæredygtighedsarbejde: 

1. Hold fast! Og tænk langsigtet

Selvom politiske vinde skifter, går den globale bevægelse mod bæredygtighed kun én vej: fremad. Vi har EU’s reguleringer som EUDR, CSRD og CSDDD, grøn energi vinder over sort energi i EU, investorer efterspørger grønne og ansvarlige virksomheder, og (forhåbentlig) vælger forbrugerne i stigende grad virksomheder, der tager ansvar.

Virksomheder, der nedprioriterer bæredygtighed nu, risikerer at sakke bagud i fremtidens marked. Industriens Fond har f.eks. lige præsenteret en ny analyse, som viser, at grøn omstilling styrker konkurrenceevnen.

Ifølge World Economic Forum, viser det sig, at virksomheder, der investerer i innovation og bæredygtighed i svære tider, ofte kommer stærkere ud på den anden side. Arbejd derfor strategisk med due diligence og risikovurderinger, så din virksomhed kan navigere i de nye realiteter.

2. Tag et kig på andre (gode) virksomheder

Motivationen eller ressourcerne er måske ikke til at opfinde den dybe tallerken selv. Start med at lade dig inspirere af virksomheder, der gør det godt, og som allerede er i gang med ansvarlig virksomhedsadfærd. Hvordan arbejder de med bæredygtighed i værdikæderne? Hvilke løsninger har de fundet, som du kan lære af?

Hvis du starter med at kigge mod andre virksomheder, giver det ikke bare inspiration, men det er faktisk også et stærkt argument over for ledelsen: “Hvis andre i branchen kan gøre det, kan vi også.” Det vigtigste er at komme i gang, også selvom I starter med små skridt.

3. Brug fællesskaber og partnerskaber aktivt

I krisetider kan det være fristende at trække sig tilbage og fokusere på egne udfordringer, men netop nu er samarbejde vigtigere end nogensinde. Hvis I som virksomhed tør løfte blikket og søge samarbejder på tværs af brancher og sektorer, kan I finde nye løsninger, styrke jeres konkurrenceevne og blive bedre til at håndtere udfordringer inden for ansvarlig handel.

Gå i dialog med andre virksomheder, fagbevægelsen og civilsamfundsorganisationer. Nogle af de bedste løsninger kommer, når du lader dig inspirere af nogen, der gør tingene helt anderledes.

Partnerskaber og samarbejde på tværs af brancher giver os ikke kun styrke, men også en følelse af retning og mening. Når virksomheder, organisationer og interessenter samles om et større formål, som bæredygtighed og ansvarlighed i værdikæder, er det med til at skabe en drivkraft, der kan hjælpe os med at løse udfordringer, vi ikke kan løfte alene.

Hvis vi skal korte det ned til en bouillonterning?

Nøglen er, tænk langsigtet og hold fokus på arbejdet med ansvarlighed og bæredygtighed, det betaler sig i sidste ende. Find inspiration hos andre – både dem, der ligner dig selv, og dem, der ikke gør. Sidst men ikke mindst, ryk sammen og find styrke i fællesskaber. Vores dør er åben her i Etisk Handel Danmark-fællesskabet.

  • Læs mere om Etisk Handel Danmark 
  • Se vores medlemmer

Få vores nyhedsbrev

Følg med i vores arrangementer, netværk og nyheder.  

© Etisk Handel Danmark – 2025

Linkedin

Etisk Handel Danmark

Aktiviteter

  • Arrangementer
  • Projekter
  • Netværk
  • Alliancer
  • Akademi

Om os

  • Om organisationen
  • Sekretariatet
  • Bestyrelse
  • Samarbejdspartnere
  • Kontakt os
  • Privatlivspolitik
Administrer samtykke til cookies
Vi bruger cookies til at optimere vores websted og vores service.
Funktionsdygtig Altid aktiv
Den tekniske lagring eller adgang er strengt nødvendig med det legitime formål at muliggøre brugen af en specifik tjeneste, som abonnenten eller brugeren udtrykkeligt har anmodet om, eller udelukkende med det formål at overføre en kommunikation via et elektronisk kommunikationsnet.
Præferencer
Den tekniske lagring eller adgang er nødvendig for det legitime formål at lagre præferencer, som abonnenten eller brugeren ikke har anmodet om.
Statistikker
Den tekniske lagring eller adgang, der udelukkende anvendes til statistiske formål. Den tekniske lagring eller adgang, der udelukkende anvendes til anonyme statistiske formål. Uden en stævning, frivillig overholdelse fra din internetudbyders side eller yderligere optegnelser fra en tredjepart kan oplysninger, der er gemt eller hentet til dette formål alene, normalt ikke bruges til at identificere dig.
Marketing
Den tekniske lagring eller adgang er nødvendig for at oprette brugerprofiler med henblik på at sende reklamer eller for at spore brugeren på et websted eller på tværs af flere websteder med henblik på lignende markedsføringsformål.
Vælg muligheder Administrer tjenester Administrer {vendor_count} leverandører Læs mere om disse formål
Præferencer
{title} {title} {title}