Gå til indholdet
  • Videncenter
    • Besøg Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
    • Om Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
  • Videncenter
    • Besøg Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
    • Om Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
  • Aktiviteter
    • Arrangementer
    • Projekter
    • Netværk
    • Alliancer
    • Akademi
  • Hvad er etisk handel?
    • 13 principper
    • Leverandørsamarbejde
    • Due diligence
    • Indkøbspraksis
    • Samarbejde på tværs
    • Verdensmålene
  • Vær med
    • Bliv medlem
    • Medlemmer
  • Om os
    • Om organisationen
    • Sekretariatet
    • Bestyrelse
    • Samarbejdspartnere
    • Strategi
    • Politik
    • Ledige stillinger
    • Kontakt os
  • Aktiviteter
    • Arrangementer
    • Projekter
    • Netværk
    • Alliancer
    • Akademi
  • Hvad er etisk handel?
    • 13 principper
    • Leverandørsamarbejde
    • Due diligence
    • Indkøbspraksis
    • Samarbejde på tværs
    • Verdensmålene
  • Vær med
    • Bliv medlem
    • Medlemmer
  • Om os
    • Om organisationen
    • Sekretariatet
    • Bestyrelse
    • Samarbejdspartnere
    • Strategi
    • Politik
    • Ledige stillinger
    • Kontakt os
  • Videncenter
    • Besøg Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
    • Om Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
  • Videncenter
    • Besøg Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
    • Om Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
  • Videncenter
    • Besøg Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
    • Om Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
  • Videncenter
    • Besøg Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
    • Om Videncenter for Bæredygtige Værdikæder

Mød forretningskvinderne med høje ambitioner for dadelproduktionen i Palæstina

På det laveste punkt på jorden, Jordan-dalen i Palæstina, ligger hjemstedet for over 4.000 økologiske Medjool-dadler og to visionære kvindelige ledere inden for bæredygtigt landbrug. Mød Dara Alami og Alia Khatib, som til daglig driver den familieejede virksomhed Rift Valley Farms i Palæstina.

Til en event hos Folkekirkens Nødhjælp blev der sat fokus på kvindelige iværksættere og økonomisk empowerment i konfliktfyldte områder. Her mødte vi Dara og Alia, der trods konflikten på Vestbredden har opbygget en succesfuld palæstinensisk produktion og en grønnere forsyningskæde for dadler – en indsats, der har skabt jobs og styrket både den lokale økonomi og bæredygtigheden i området.

I 2022 indgik Rift Valley Farms et partnerskab med Folkekirkens Nødhjælp, Salling Group, GSOL ENERGY, MA’AN Development Center og Etisk Handel Danmark. Samarbejdet har skabt nye indkomstmuligheder for mindre producenter på Vestbredden, der befinder sig i en sårbar situation på grund af den eskalerende konflikt. Senest har partnerskabet gjort det muligt for første gang nogensinde at købe palæstinensiske Medjool-dadler i danske supermarkeder som Føtex, Bilka og Netto-butikker.

Første kvinder i landbrugssektoren
Palæstina er ét af de få steder i verden, hvor de eftertragtede Medjool-dadler produceres. Men udfordringerne for palæstinensiske producenter er store. De må navigere i en konstant usikkerhed om adgang til jord og vandforsyning – vilkår, der gør det svært at etablere en bæredygtig forretning.

Udover at arbejde i et konfliktfyldt område har Dara og Alia også måttet kæmpe ekstra hårdt for at slå igennem som kvinder i landbrugssektoren. De er de første kvindelige ledere inden for landbruget i Palæstina og har brudt med traditionelle normer for at etablere sig i en branche, der historisk set har været domineret af mænd.

I begyndelsen blev de mødt med skepsis fra mange mænd i branchen:

“Det begyndte allerede, da vi gik til banken for at låne penge til at starte forretningen. Vi blev mødt med skepsis, fordi vi var unge kvinder i en alder, hvor de mente, vi burde gifte os og få børn. Banken så det som for risikabelt at låne os penge. Men det lykkedes os til sidst.”

Ligeledes blev de mødt med spørgsmål fra mænd i landbruget, der undrede sig over deres rolle:

“Mange mænd spurgte os, hvad vi overhovedet lavede i branchen. Vores svar var: ‘Vi er her, om du kan lide det eller ej’.” Dara tilføjer:

“Vi presser grænserne på vores egen måde, og det handler om ihærdighed. Vi tror på, at hvis du bygger en stærk virksomhed med gode værdier og succeshistorier, kan du være med til at skubbe udviklingen i den rigtige retning.”

Med tiden har de vundet respekt. I dag er det mere almindeligt at se kvinder i ledende stillinger i landbruget, og Dara og Alia kan stolt kalde sig ejere af den største økologiske dadelfarm i Palæstina.

Kvinder styrkes gennem økonomisk empowerment
Rift Valley Farms er i dag en virksomhed, hvor kvinder står i centrum – hele 90 % af medarbejderne er kvinder. Dara og Alia har skabt en arbejdsplads, hvor kvinder kan påtage sig lederroller og få fleksible arbejdstider, så de kan balancere arbejde og familieliv. Deres vision er at videregive den økonomiske empowerment, de selv har opnået, til andre kvinder i Palæstina.

Projektet er et inspirerende eksempel på, hvordan multistakeholder-samarbejder, der arbejder med social ansvarlighed og bæredygtighed, kan skabe langsigtede forandringer i konfliktramte områder. Og det er et stærkt bevis på, hvordan kvinder kan spille en central rolle i at ændre både økonomiske og sociale strukturer – selv under de sværeste omstændigheder.

De to første kvinder i landbrugssektoren i Palæstina:
Dara Alami, CFO (til venstre) og Alia Khatib, COO (til højre)

Vil du vide mere om erfaringerne fra projektet?

  • Læs casen her: 2024 Etisk Handel Case for Dadler i Palæstina.pdf
  • Du finder også flere cases i rapporten: Human Rights Due Diligence in Challenging Contexts, som indeholder en række eksempler på, hvordan virksomheder håndterer deres ansvar for menneskerettigheder i udfordrende kontekster. Rapporten er udarbejdet af Joint ETI’s, som består af Etisk Handel Danmark, Etisk Handel Norge, Ethical Trading Initiative i Storbritannien og Ethical Trading Initiative Sverige (ETI Sverige).

Om partnerskabet

  • Rift Valley Farms: Rift Valley Farms er en familieejet virksomhed som producerer Medjoul dadler i Jordan Valley i Palæstina. De arbejder strategisk med bæredygtighed og miljøansvar og er primært ledet af kvinder.
  • Salling Group: Danmarks største detailkæde med flere supermarkedskæder. Salling Group vil opbygge viden om risikostyring og bæredygtig forretning i Palæstina og undersøge mulighederne for at implementere et sourcing-model for semi-tørrede Mejhool-dadler.
  • GSOL Energy: Specialiseret i installation af billige og pålidelige solenergisystemer i udviklingslande. GSOL Energy vil vurdere, om deres solvandpumpesystemer kan integreres i forsyningskæden og analysere de relevante udfordringer og muligheder.
  • Folkekirkens Nødhjælp lokale partnere, MA’AN Development Centre: Træner småbønder i bæredygtige metoder og fællesskabsudvikling.
  • Etisk Handel Danmark: Den danske platform for virksomheder og organisationer, der arbejder med ansvarlig og bæredygtig handel. Etisk Handel Danmark fremmer etisk handel gennem samarbejde og fælles principper.

Få vores nyhedsbrev

Følg med i vores arrangementer, netværk og nyheder.  

© Etisk Handel Danmark – 2025

Linkedin

Etisk Handel Danmark

Aktiviteter

  • Arrangementer
  • Projekter
  • Netværk
  • Alliancer
  • Akademi

Om os

  • Om organisationen
  • Sekretariatet
  • Bestyrelse
  • Samarbejdspartnere
  • Kontakt os
  • Privatlivspolitik
Administrer samtykke til cookies
Vi bruger cookies til at optimere vores websted og vores service.
Funktionsdygtig Altid aktiv
Den tekniske lagring eller adgang er strengt nødvendig med det legitime formål at muliggøre brugen af en specifik tjeneste, som abonnenten eller brugeren udtrykkeligt har anmodet om, eller udelukkende med det formål at overføre en kommunikation via et elektronisk kommunikationsnet.
Præferencer
Den tekniske lagring eller adgang er nødvendig for det legitime formål at lagre præferencer, som abonnenten eller brugeren ikke har anmodet om.
Statistikker
Den tekniske lagring eller adgang, der udelukkende anvendes til statistiske formål. Den tekniske lagring eller adgang, der udelukkende anvendes til anonyme statistiske formål. Uden en stævning, frivillig overholdelse fra din internetudbyders side eller yderligere optegnelser fra en tredjepart kan oplysninger, der er gemt eller hentet til dette formål alene, normalt ikke bruges til at identificere dig.
Marketing
Den tekniske lagring eller adgang er nødvendig for at oprette brugerprofiler med henblik på at sende reklamer eller for at spore brugeren på et websted eller på tværs af flere websteder med henblik på lignende markedsføringsformål.
Vælg muligheder Administrer tjenester Administrer {vendor_count} leverandører Læs mere om disse formål
Præferencer
{title} {title} {title}