Gå til indholdet
  • Videncenter
    • Besøg Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
    • Om Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
  • Videncenter
    • Besøg Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
    • Om Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
  • Aktiviteter
    • Arrangementer
    • Projekter
    • Netværk
    • Alliancer
    • Akademi
  • Hvad er etisk handel?
    • 13 principper
    • Leverandørsamarbejde
    • Due diligence
    • Indkøbspraksis
    • Samarbejde på tværs
    • Verdensmålene
  • Vær med
    • Bliv medlem
    • Medlemmer
  • Om os
    • Om organisationen
    • Sekretariatet
    • Bestyrelse
    • Samarbejdspartnere
    • Strategi
    • Politik
    • Ledige stillinger
    • Kontakt os
  • Aktiviteter
    • Arrangementer
    • Projekter
    • Netværk
    • Alliancer
    • Akademi
  • Hvad er etisk handel?
    • 13 principper
    • Leverandørsamarbejde
    • Due diligence
    • Indkøbspraksis
    • Samarbejde på tværs
    • Verdensmålene
  • Vær med
    • Bliv medlem
    • Medlemmer
  • Om os
    • Om organisationen
    • Sekretariatet
    • Bestyrelse
    • Samarbejdspartnere
    • Strategi
    • Politik
    • Ledige stillinger
    • Kontakt os
  • Videncenter
    • Besøg Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
    • Om Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
  • Videncenter
    • Besøg Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
    • Om Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
  • Videncenter
    • Besøg Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
    • Om Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
  • Videncenter
    • Besøg Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
    • Om Videncenter for Bæredygtige Værdikæder

Molly’s Heart: Made in Africa – not China  

Molly’s Heart: Made in Africa – not China  

Mød kvinden bag Molly’s Heart, Birgitte Frost Mathiesen, som har en mission om at give flere afrikanske kvinder økonomisk empowerment. For to år siden tog hun springet og blev selvstændig. Hun åbnede webshoppen Molly’s Heart og har indtil videre givet flere hundrede mennesker et værdigt liv gennem fair handel. 

Fra idé til virkelighed: Historien om Molly’s Heart 

”Jeg er kommet meget i Afrika gennem mange år og er meget fascineret af livsstilen og de menneskelige værdier i Afrika, og jeg så samtidig et stort potentiale, som ikke blev forløst. Min mission er, at være med til at forløse det potentiale og derigennem bidrage til deres selvforsørgelse.  

Kvinderne, som lavede de smukkeste, håndlavede fletkurve, var nødt til at gå i time- og endda en gang imellem dagevis til et lokalt marked eller sidde i vejkanten i den bagende sol og håbe på, at der kom en køber forbi. Og når en køber endelig kom, var købekraften så lav, at kvinderne knap nok tjente noget på kurvene – slet ikke nok til at ændre på deres fattigdom. Det ville jeg meget gerne ændre gennem fair handel,” fortæller Birgitte. 

Hvordan forandrer Molly’s Heart liv? 

”Det har ikke bare ændret kvindernes liv – det har faktisk været med til at forandre hele lokalsamfundet. At kvinderne tjener penge og har en regelmæssig indkomst, har givet dem en langt større stemme i familien og lokalsamfundet. Det betyder også, at børnene ikke længere skal hjælpe til med at forsørge familien, men i stedet kan de komme i skole.” 

”Vi har også ændret deres liv med noget så simpelt som en telefon. Jeg kontaktede den danske virksomhed GreenMind, som sælger brugt elektronik, og de valgte at donere brugte iPhones, opladere og solceller til kvinderne. Nu kan vi nemmere kommunikere, og samtidig har kvinderne fået et kig ud i verden og en indsigt i, at der findes andre måder at leve livet på.” 

Hvilke udfordringer oplever du ved fair handel? 

”Vi betaler en fair løn til kvinderne, som er ansat på internationale Fair Trade-kontrakter. Vi betaler mellem fem og ti gange mere for en fletkurv, end hvad de kan tjene på det lokale marked. Gennem certificeringsprocessen skal arbejdsforholdene videodokumenteres, der udføres interviews, og vi sikrer, at der ikke foregår børnearbejde. Vi har en lokal ”tolk”, der oversætter fra Wolof til engelsk – og så oversætter vi fra engelsk til dansk.” 

”Det koster alt sammen at gøre tingene fair og ordentligt med tanke på sociale og miljømæssige forhold. En dag modtog jeg et billede fra min veninde, hvor der var en fletkurv, som fuldstændig lignede vores, men den kostede under det halve. Forskellen var, at den billige udgave var masseproduceret på en fabrik i Vietnam og lavet af materialer, der ikke holder længe. Men alt dette er ikke synligt for forbrugeren ved første øjekast, og det gør det virkelig svært for en som mig, der driver en mindre forretning.” 

Hvad kan forbrugerne gøre anderledes? 

”Det er lidt en jungle at navigere i for forbrugerne. Det er ofte svært at se, hvad der ligger bag produktet. Jeg ville ønske, at der fandtes en mærkningsordning, der gjorde det let at gennemskue.  Det bedste vi som forbruger kan gøre, er ikke at lade prisen stå alene. Vi skal blive mere bevidste om, hvordan vores ting bliver produceret og konsekvenserne, når vi vælger det billigste. En meget lav pris kan have høje menneskelige omkostninger for den kvinde, der har flettet din kurv. Når du betaler mere, belønner du samtidig de producenter, der arbejder målrettet for en bæredygtig og ansvarlig produktionsmetode. 

Lige så ubehageligt, som det må være at vide, at et produkt er lavet af en børnearbejder, lige så godt er det at vide, at dit køb har hjulpet en kvinde og hele hendes familie til et værdigt liv.” 

 

Om Molly’s Heart:  

  • Birgitte Frost Mathiesen har gennem de sidste 10 år arbejdet med social ansvarlighed i form af bl.a. impact-investeringer, socialt entreprenørskab, bæredygtige forretningsmodeller m.m.  
  • Missionen bag Molly’s Heart er at drive en socialt ansvarlig forretningsmodel, som gennem fair handel, sigter mod at forbedre forholdene for mikro-iværksættere, familie-producenter og styrke kvinders rolle.  
  • Molly’s Heart sælger håndlavede produkter til både forbrugere og firmaer. Man støtter dygtige og flittige kunsthåndværkere og bidrager til global bæredygtighed med hvert eneste produkt, der købes. 
  • Du kan læse mere på www.mollysheart.dk  

Få vores nyhedsbrev

Følg med i vores arrangementer, netværk og nyheder.  

© Etisk Handel Danmark – 2025

Linkedin

Etisk Handel Danmark

Aktiviteter

  • Arrangementer
  • Projekter
  • Netværk
  • Alliancer
  • Akademi

Om os

  • Om organisationen
  • Sekretariatet
  • Bestyrelse
  • Samarbejdspartnere
  • Kontakt os
  • Privatlivspolitik
Administrer samtykke til cookies
Vi bruger cookies til at optimere vores websted og vores service.
Funktionsdygtig Altid aktiv
Den tekniske lagring eller adgang er strengt nødvendig med det legitime formål at muliggøre brugen af en specifik tjeneste, som abonnenten eller brugeren udtrykkeligt har anmodet om, eller udelukkende med det formål at overføre en kommunikation via et elektronisk kommunikationsnet.
Præferencer
Den tekniske lagring eller adgang er nødvendig for det legitime formål at lagre præferencer, som abonnenten eller brugeren ikke har anmodet om.
Statistikker
Den tekniske lagring eller adgang, der udelukkende anvendes til statistiske formål. Den tekniske lagring eller adgang, der udelukkende anvendes til anonyme statistiske formål. Uden en stævning, frivillig overholdelse fra din internetudbyders side eller yderligere optegnelser fra en tredjepart kan oplysninger, der er gemt eller hentet til dette formål alene, normalt ikke bruges til at identificere dig.
Marketing
Den tekniske lagring eller adgang er nødvendig for at oprette brugerprofiler med henblik på at sende reklamer eller for at spore brugeren på et websted eller på tværs af flere websteder med henblik på lignende markedsføringsformål.
Vælg muligheder Administrer tjenester Administrer {vendor_count} leverandører Læs mere om disse formål
Præferencer
{title} {title} {title}