PERSPEKTIV PÅ ETISK HANDEL:
Hvordan kan samarbejdet i Etisk Handel Danmark bidrage til at skabe meningsfulde partnerskaber med virksomheder? Det giver Carl Gustav Klemmed Lorentzen, som siden 2023 har været partnerskabschef i SOS Børnebyerne, sit perspektiv på i dette interview:
Hvorfor er I medlem hos os?
”Vi blev medlem i 2024, som del af et strategisk retningsskifte hos SOS Børnebyerne. Tidligere fokuserede vi primært på samarbejde med virksomheder om filantropiske donationer og kampagner. Men fordi erkendelsen af, at kravene til virksomhedernes ansvar, særligt i værdikæderne, er blevet udvidet markant, har vi ligeledes ændret tilgang. Virksomhederne skal i dag ikke kun minimere deres negative påvirkning, men også skabe positiv indvirkning. Derfor arbejder vi nu tættere sammen med virksomhederne om fælles strategiske mål.
Etisk Handel Danmark er et ideelt sted at engagere os, og vi har allerede opnået meget gennem medlemskabet: Værdifuld indsigt i virksomhedernes strategier, og i hvordan de og andre organisationer arbejder med ESG. Det er et uvurderligt netværk, der åbner for den dialog og det samarbejde, der skaber systemisk forandring. Og giver mulighed for at positionere SOS Børnebyerne som en attraktiv samarbejdspartner.”
Hvad kan civilsamfundet bidrage med til den globale handel?
”Mange virksomheder har traditionelt været drevet af den økonomiske bundlinje – og har derfor ofte trukket flere samfundsressourcer ud, end de har bidraget med i de globale værdikæder. Men virksomhederne begynder at forstå, at de er nødt til at løfte blikket, tage større ansvar og vise, at de aktivt bidrager til en positiv samfundsudvikling, der hvor de opererer. Vi er som international organisation aktive i 135 lande og har dermed en meget stærk lokal forankring og kendskab til de sociale udfordringer i mange lokalsamfund verden over. Derfor kan vi guide virksomhederne når de ønsker at tage ansvar for de berørte samfund.
Et konkret eksempel er vores partnerskab med Mascot Workwear – en dansk, international tekstilvirksomhed, der bl.a. producerer i Laos. Det var oplagt for dem at støtte en SOS Børneby i Laos, men sammen gik vi skridtet videre. Vi analyserede deres påvirkning i værdikæden og overvejede, hvordan Mascot Workwear både kunne drive forretning og skabe social impact i forhold til de sociale udfordringer, Laos kæmper med. Det er f.eks. svært at tiltrække kvalificeret arbejdskraft, hvilket også påvirker Mascot Workwear. Da vi jo arbejder for at uddanne unge, så de får job, indtægt og kan skabe stærke familier, var der her et godt partnerskabsmatch.
I Partnerskabet ”Skills4Work”sikrer vi sammen, at de unge får en faglig opkvalificering, der matcher markedsbehovene. Mascot Workwear støtter bl.a. mentorships og tilbyder praktik til de unge. Mascot Workwear ved meget om at designe tøj og kan tilbyde en indtægt på en ansvarlig arbejdsplads, mens SOS Børnebyernes ekspertise bidrager med nye perspektiver på landets udfordringer, befolkning og virksomhedens tilstedeværelse. Vi har udviklet en ny, skalerbar programtype, der også hjælper os til at tale med andre virksomheder om, hvad de kan gøre anderledes, så de også kan rykke fra filantropi til transformative partnerskaber som både understøtter deres ESG-indsats og har et fælles formål med SOS Børnebyerne.”
Hvad kan SOS Børnebyerne bidrage med til virksomheder, der ønsker at handle ansvarligt?
“Kina og Mellemøsten investerer nu, ligesom Europa har gjort i årtier, massivt i Afrika uden nødvendigvis at tage højde for civilsamfundets behov, herunder SOS Børnebyernes anbefalinger til bæredygtig udvikling. Derfor er vores opgave at finde løsninger på, hvordan vi sammen med den private sektor kan bidrage til en udvikling, som ikke kun handler om økonomisk gevinst for nogle få. Som organisation er vi opsatte på at gøre udsatte børn og unges stemmer hørt og engagere os i de rette fora, som f.eks. Etisk Handel Danmark, der har formået at samle en bred vifte af aktører, der alle arbejder for ansvarlig handel og bæredygtig udvikling. Vi tror på, at vi sammen kan investere i sociale forandringer, ændre samfundsstrukturerne og påvirke udviklingen i en positiv retning.”
Hvori ligger potentialet i samarbejdet/partnerskabet mellem civilsamfund & virksomheder?
”Det er vigtigt ikke at splitte bundlinjerne op, men at lave en dobbelt væsentlighedsanalyse.
Hvis man som virksomhed vil skabe økonomisk profit, bør man tænke de sociale og miljømæssige hensyn ind. Her er både udviklings- og forretningspotentialet uendeligt!
Derfor er det meget positivt at mærke, at virksomhederne nu også stiller store krav til et tættere samarbejde med os NGO’er. Vi arbejder derfor med så mange dedikerede og dygtige mennesker, som ønsker at gøre en forskel i partnerskaber, sammen med os.”
Hvorfor er værdikæderne vigtige?
”Vi oplever, at de fleste danske virksomheder ønsker at handle etisk, men det kan godt blive lidt abstrakt, når vi fx taler Verdensmål og menneskerettigheder. Som virksomhed er det ikke længere nok at tilslutte sig sociale og grønne initiativer eller give en pose penge til et projekt.
Med CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive) ændres fokus, så man som virksomhed skal rapportere på og tage ansvar for, hvilket aftryk man som virksomhed efterlader – både positivt og negativt. Som Mascot-eksemplet viser, får vi så mulighed for forpligtende, langsigtede samarbejder, der gør en reel forskel lokalt i værdikæden.”