Gå til indholdet
  • Videncenter
    • Besøg Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
    • Om Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
  • Videncenter
    • Besøg Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
    • Om Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
  • Aktiviteter
    • Arrangementer
    • Projekter
    • Netværk
    • Alliancer
    • Akademi
  • Hvad er etisk handel?
    • 13 principper
    • Leverandørsamarbejde
    • Due diligence
    • Indkøbspraksis
    • Samarbejde på tværs
    • Verdensmålene
  • Vær med
    • Bliv medlem
    • Medlemmer
  • Om os
    • Om organisationen
    • Sekretariatet
    • Bestyrelse
    • Samarbejdspartnere
    • Strategi
    • Politik
    • Ledige stillinger
    • Kontakt os
  • Aktiviteter
    • Arrangementer
    • Projekter
    • Netværk
    • Alliancer
    • Akademi
  • Hvad er etisk handel?
    • 13 principper
    • Leverandørsamarbejde
    • Due diligence
    • Indkøbspraksis
    • Samarbejde på tværs
    • Verdensmålene
  • Vær med
    • Bliv medlem
    • Medlemmer
  • Om os
    • Om organisationen
    • Sekretariatet
    • Bestyrelse
    • Samarbejdspartnere
    • Strategi
    • Politik
    • Ledige stillinger
    • Kontakt os
  • Videncenter
    • Besøg Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
    • Om Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
  • Videncenter
    • Besøg Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
    • Om Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
  • Videncenter
    • Besøg Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
    • Om Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
  • Videncenter
    • Besøg Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
    • Om Videncenter for Bæredygtige Værdikæder

Refleksioner fra OECD Forum I Paris: Should we stay, or should we go?

Af Mie Tingsager Nielsen, rådgiver i Etisk Handel Danmark

Jeg deltog i OECD Forum on Due Diligence in the Garment and Footwear Sector 2025 i Paris. Forummet samler virksomheder, regeringer, fagforeninger, civilsamfundsorganisationer og eksperter fra hele verden for at drøfte, hvordan vi styrker implementeringen af OECD’s retningslinjer for ansvarlig forretningsadfærd i tekstil- og skobranchen.

Her er de emner og diskussioner, som gjorde særligt indtryk på mig:

Lokale fagforeninger og NGO’er spiller en afgørende rolle for at sikre tryghed blandt arbejdere

Ifølge menneskerettighedsspecialist, Nandita Shivakumar, er der en udbredt fejlfortolkning af data. Mange virksomheder antager fejlagtigt, at der ikke foregår overtrædelser i deres værdikæder, hvis de ikke modtager nogen klager. Her spiller lokale fagforeninger og NGO’er en afgørende rolle. De er ofte de eneste, der kan skabe den nødvendige tryghed, så udsatte arbejdere tør rapportere om vold, seksuel udnyttelse eller andre overgreb.

På papiret ser mange fabrikker, der producerer for vestlige tøjbrands, ud til at overholde internationale retningslinjer, men bag facaden er virkeligheden ofte en anden. Særligt minoritetsgrupper og kvinder i samfundets nederste lag udsættes for alvorlig chikane og tør ikke rapportere det af frygt for at miste deres job og blive sortlistet fra industrien.

Hvornår stopper man samarbejdet med en leverandør – og hvornår er det rigtigt at blive?

Det var ét af de centrale dilemmaer, som blev diskuteret af Giles Bolton, direktør i Ethical Trading Initiative (UK), Gabrielle Holly fra Institut for Menneskerettigheder, Miran Ali fra Bangladesh Garment Manufacturers and Exporters Association (BGMEA) og Christina Hajagos-Clausen fra IndustriALL. 

Et konkret eksempel fra diskussionen var urolighederne i Bangladesh sidste år. Her valgte de fleste virksomheder at blive hos deres leverandører i stedet for at flytte produktionen til andre lande for at sikre varelevering. Det viste en ansvarlig indkøbspraksis og var en markant forbedring i forhold til tiden under COVID-19-perioden, hvor mange virksomheder trak sig, annullerede ordrer og efterlod leverandører i en usikker økonomisk situation.

OECD fremhævede i den forbindelse en række retningslinjer, som virksomheder bør følge, når de overvejer at afslutte samarbejdet med en leverandør.

Først og fremmest er det afgørende at engagere sig med relevante interessenter og handle på den viden, de bidrager med. Desuden bør en eventuel opsigelse af samarbejdet ske gradvist og ansvarligt – en hurtig exit, også kendt som “cut and run”, bør undgås. Endelig understregede OECD vigtigheden af, at virksomheder er bevidste om, hvordan deres beslutninger påvirker arbejderne i ustabile områder, og at de tager ansvar for deres indkøbspraksis, selv i krisetider.

Diskussionen satte en tyk streg under, at ansvarlig forretningsadfærd ikke kun handler om at træffe de rette beslutninger i medvind – men i endnu højere grad om at stå fast på sine værdier, når verden omkring én er i opbrud.

Tilmeld dig vores næste træning d. 17. juni – Ansvarlig indkøbspraksis – fra indkøb til impact

Ansvarlig indkøbspraksis blev gentagende gange fremhævet på forummet som en metode til at mindske negativ påvirkning på arbejdere i værdikæderne. Tilmeld dig og kom i gang, det er gratis for medlemmer og 2.500 kr. for ikke-medlemmer.

Nyt værktøj: ’Purchasing Practices HRDD Framework for the Garment and Footwear Industry’

Mange brands har siden 2022 taget ’Common Framework for Responsible Purchasing Practices’ til sig, og nu er arbejdsgruppen bag klar med et nyt værktøj: ’Purchasing Practices HRDD Framework for the Garment and Footwear Industry’.  

Værktøjet indeholder handlingsrettede anbefalinger, der skal hjælpe politiske beslutningstagere, investorer og sektorinitiativer med at holde indkøbsvirksomheder ansvarlige for deres forretningsadfærd. Du kan se værktøjet her.

Få vores nyhedsbrev

Følg med i vores arrangementer, netværk og nyheder.  

© Etisk Handel Danmark – 2025

Linkedin

Etisk Handel Danmark

Aktiviteter

  • Arrangementer
  • Projekter
  • Netværk
  • Alliancer
  • Akademi

Om os

  • Om organisationen
  • Sekretariatet
  • Bestyrelse
  • Samarbejdspartnere
  • Kontakt os
  • Privatlivspolitik
Administrer samtykke til cookies
Vi bruger cookies til at optimere vores websted og vores service.
Funktionsdygtig Altid aktiv
Den tekniske lagring eller adgang er strengt nødvendig med det legitime formål at muliggøre brugen af en specifik tjeneste, som abonnenten eller brugeren udtrykkeligt har anmodet om, eller udelukkende med det formål at overføre en kommunikation via et elektronisk kommunikationsnet.
Præferencer
Den tekniske lagring eller adgang er nødvendig for det legitime formål at lagre præferencer, som abonnenten eller brugeren ikke har anmodet om.
Statistikker
Den tekniske lagring eller adgang, der udelukkende anvendes til statistiske formål. Den tekniske lagring eller adgang, der udelukkende anvendes til anonyme statistiske formål. Uden en stævning, frivillig overholdelse fra din internetudbyders side eller yderligere optegnelser fra en tredjepart kan oplysninger, der er gemt eller hentet til dette formål alene, normalt ikke bruges til at identificere dig.
Marketing
Den tekniske lagring eller adgang er nødvendig for at oprette brugerprofiler med henblik på at sende reklamer eller for at spore brugeren på et websted eller på tværs af flere websteder med henblik på lignende markedsføringsformål.
Vælg muligheder Administrer tjenester Administrer {vendor_count} leverandører Læs mere om disse formål
Præferencer
{title} {title} {title}