I sidste uge havde vi besøg af Tanja Gotthardsen fra Continual og Stine Vuholm fra Forbrugerrådet Tænk. De gjorde os klogere på, hvordan man kommunikerer mere ansvarligt og undgår greenwashing.
Her er tre vigtige pointer:
📍Vær konkret. Virksomheder skal være mere specifikke og fortælle mere præcis hvad de gør. Undgå derfor generelle ord som fx grøn, klimavenlig, CO2-neutral, bæredygtig, miljøvenlig og conscious, som kan vildlede og misforstås. Hvis noget er bæredygtigt, skal den samlede påvirkning på verden som minimum gå i nul – og helst i plus. Og det skal kunne dokumenteres!
📜 Udarbejd en lille håndbog til jeres organisation med specifikke formuleringer om jeres produkter og henvisning til dokumentation. Håndbogen kan aktiveres i markedsføringen, salgsmanualer eller personalehåndbøger.
👀 Vi skal få øjnene op for de sociale og etiske forhold, når vi taler om bæredygtighed. Langt de fleste tænker primært på CO2-udledning når vi taler om bæredygtighed. Vi skal derfor undgå ’Carbon tunnel vision’.
”Bæredygtighed er ikke bare de bolsjer, man bedst kan li’, men derimod en holistisk betegnelse”, som Tanja Gotthardsen udtrykte på morgenbriefingen.