Gå til indholdet
  • Videncenter
    • Besøg Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
    • Om Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
  • Videncenter
    • Besøg Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
    • Om Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
  • Aktiviteter
    • Arrangementer
    • Projekter
    • Netværk
    • Alliancer
    • Akademi
  • Hvad er etisk handel?
    • 13 principper
    • Leverandørsamarbejde
    • Due diligence
    • Indkøbspraksis
    • Samarbejde på tværs
    • Verdensmålene
  • Vær med
    • Bliv medlem
    • Medlemmer
  • Om os
    • Om organisationen
    • Sekretariatet
    • Bestyrelse
    • Samarbejdspartnere
    • Strategi
    • Politik
    • Ledige stillinger
    • Kontakt os
  • Aktiviteter
    • Arrangementer
    • Projekter
    • Netværk
    • Alliancer
    • Akademi
  • Hvad er etisk handel?
    • 13 principper
    • Leverandørsamarbejde
    • Due diligence
    • Indkøbspraksis
    • Samarbejde på tværs
    • Verdensmålene
  • Vær med
    • Bliv medlem
    • Medlemmer
  • Om os
    • Om organisationen
    • Sekretariatet
    • Bestyrelse
    • Samarbejdspartnere
    • Strategi
    • Politik
    • Ledige stillinger
    • Kontakt os
  • Videncenter
    • Besøg Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
    • Om Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
  • Videncenter
    • Besøg Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
    • Om Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
  • Videncenter
    • Besøg Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
    • Om Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
  • Videncenter
    • Besøg Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
    • Om Videncenter for Bæredygtige Værdikæder

Indkøbspraksis

Virksomhedens processer og praksisser i indkøb og leverandørstyring kan påvirke mennesker og miljø – både positivt og negativt. Derfor er indkøbspraksis meget vigtig.

Indkøbspraksis handler om at kigge indad

Når I skal arbejde med jeres indkøbspraksis, skal I ærligt og kritisk overveje, hvordan jeres processer og praksisser i indkøb og leverandørstyring kan påvirke menneskerettigheder, arbejdstagerrettigheder, miljø og klima.

Jeres krav kan modarbejde menneskerettigheder og miljø i værdikæden

Det er f.eks. direkte skadeligt, hvis en CSR-ansvarlig presser leverandøren med krav om handleplaner, certificeringer og bedre arbejdsforhold, og indkøbsafdelingen samtidig forhandler benhårdt på pris og leveringstid. Når leverandøren presses på pris, går det ofte ud over de mennesker, der arbejder på produktionssteder eller længere ude i værdikæden.

Vær åben i jeres forhandlinger

Det er vigtigt, at I kigger på egne praksisser og prisforhandlinger, for at sikre at jeres aktiviteter ikke påvirker mennesker og miljø negativt. For en leverandør kan det være, at det er nødvendigt at have en dialog om pris eller sidste-øjebliksændringer i ordrer med kunderne. Det kan skabe en forståelse for, hvorfor leverandøren eksempelvis ikke kan gå længere ned i pris, uden at det har negative konsekvenser.

Brug vores guides

  • Guide to buying responsibly
  • Indkøbsguide for bæredygtig fisk
  • Orden i eget hus
  • Grøn transport i værdikæden

Netværk for indkøbspraksis

  • Ansvarlig indkøb Fyn/Jylland
  • Ansvarlig indkøb i globale produktionsvirksomheder
  • Etisk handel i dagligvarehandel
  • Offentlige indkøb

Få vores nyhedsbrev

Følg med i vores arrangementer, netværk og nyheder.  

© Etisk Handel Danmark – 2025

Linkedin

Etisk Handel Danmark

Aktiviteter

  • Arrangementer
  • Projekter
  • Netværk
  • Alliancer
  • Akademi

Om os

  • Om organisationen
  • Sekretariatet
  • Bestyrelse
  • Samarbejdspartnere
  • Kontakt os
  • Privatlivspolitik
Administrer samtykke til cookies
Vi bruger cookies til at optimere vores websted og vores service.
Funktionsdygtig Altid aktiv
Den tekniske lagring eller adgang er strengt nødvendig med det legitime formål at muliggøre brugen af en specifik tjeneste, som abonnenten eller brugeren udtrykkeligt har anmodet om, eller udelukkende med det formål at overføre en kommunikation via et elektronisk kommunikationsnet.
Præferencer
Den tekniske lagring eller adgang er nødvendig for det legitime formål at lagre præferencer, som abonnenten eller brugeren ikke har anmodet om.
Statistikker
Den tekniske lagring eller adgang, der udelukkende anvendes til statistiske formål. Den tekniske lagring eller adgang, der udelukkende anvendes til anonyme statistiske formål. Uden en stævning, frivillig overholdelse fra din internetudbyders side eller yderligere optegnelser fra en tredjepart kan oplysninger, der er gemt eller hentet til dette formål alene, normalt ikke bruges til at identificere dig.
Marketing
Den tekniske lagring eller adgang er nødvendig for at oprette brugerprofiler med henblik på at sende reklamer eller for at spore brugeren på et websted eller på tværs af flere websteder med henblik på lignende markedsføringsformål.
Vælg muligheder Administrer tjenester Administrer {vendor_count} leverandører Læs mere om disse formål
Præferencer
{title} {title} {title}