Gå til indholdet
  • Videncenter
    • Besøg Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
    • Om Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
  • Videncenter
    • Besøg Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
    • Om Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
  • Aktiviteter
    • Arrangementer
    • Projekter
    • Netværk
    • Alliancer
    • Akademi
  • Hvad er etisk handel?
    • 13 principper
    • Leverandørsamarbejde
    • Due diligence
    • Indkøbspraksis
    • Samarbejde på tværs
    • Verdensmålene
  • Vær med
    • Bliv medlem
    • Medlemmer
  • Om os
    • Om organisationen
    • Sekretariatet
    • Bestyrelse
    • Samarbejdspartnere
    • Strategi
    • Politik
    • Ledige stillinger
    • Kontakt os
  • Aktiviteter
    • Arrangementer
    • Projekter
    • Netværk
    • Alliancer
    • Akademi
  • Hvad er etisk handel?
    • 13 principper
    • Leverandørsamarbejde
    • Due diligence
    • Indkøbspraksis
    • Samarbejde på tværs
    • Verdensmålene
  • Vær med
    • Bliv medlem
    • Medlemmer
  • Om os
    • Om organisationen
    • Sekretariatet
    • Bestyrelse
    • Samarbejdspartnere
    • Strategi
    • Politik
    • Ledige stillinger
    • Kontakt os
  • Videncenter
    • Besøg Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
    • Om Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
  • Videncenter
    • Besøg Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
    • Om Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
  • Videncenter
    • Besøg Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
    • Om Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
  • Videncenter
    • Besøg Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
    • Om Videncenter for Bæredygtige Værdikæder

Leverandør-samarbejde

For mange virksomheder findes de største udfordringer med etisk handel i værdikæden hos leverandører og underleverandører. Derfor er samarbejdet med leverandøren meget vigtigt.

Godt samarbejde kræver god dialog med jeres leverandører

Begge parter skal have en god forretning ud af samarbejdet, mens menneskerettigheder og miljø skal respekteres. En god dialog er fundamentet for at skabe positive forandringer og forretningsudvikling for begge parter. Derfor er det vigtigt at have en lyttende og ligesindet dialog, hvor leverandørens perspektiv inddrages, når I laver aftaler og stiller krav.

Udvikling og forbedringer tager tid

Små skridt i den rigtige retning med en leverandør, der tager medejerskab over processen, kan skabe mere langvarige og stabile forandringer end ultimative krav her og nu. I kan f.eks. lave fælles handlingsplaner med leverandøren, hvor I sammen sætter mål, uddelegerer ansvar og står til rådighed i de situationer, hvor leverandøren har brug for vejledning. Alle områder og indsatser forventes ikke at være perfekte fra starten, men I skal have fælles retning og mål.

Brug vores guide

Danske små og mellemstore virksomheder i mode- og tekstilbranchen kan med denne guide få inspiration til at arbejde strategisk og praktisk med leverandørdialog og derved bidrage positivt til indfrielsen af FN’s 17 Verdensmål.

Guiden er lavet i samarbejde mellem Dansk Mode & Tekstil, WEAR og Etisk Handel.

Leverandørdialog – en vej til Verdensmål

5 gode råd til dialogen

De bedste leverandørforhold er baseret på gensidig dialog og tillid. Se med 5 enkle råd, hvordan I kan opbygge tilliden:

  1. Se jeres leverandør som samarbejdspartner i et gensidigt samarbejde
  2. Spørg nysgerrigt ind, både til hvordan produktion og forarbejdning foregår samt hvilke udfordringer, de står med
  3. Lyt til hvordan jeres leverandør f.eks. forstår begrebet ‘menneskerettigheder’ og ‘miljøhensyn’
  4. Fortæl åbent om jeres udfordringer og forståelse af f.eks. menneskerettigheder og miljøhensyn
  5. Udarbejd fælles handlingsplaner, der kan skabe en reel forandring.  

Få vores nyhedsbrev

Følg med i vores arrangementer, netværk og nyheder.  

© Etisk Handel Danmark – 2025

Linkedin

Etisk Handel Danmark

Aktiviteter

  • Arrangementer
  • Projekter
  • Netværk
  • Alliancer
  • Akademi

Om os

  • Om organisationen
  • Sekretariatet
  • Bestyrelse
  • Samarbejdspartnere
  • Kontakt os
  • Privatlivspolitik
Administrer samtykke til cookies
Vi bruger cookies til at optimere vores websted og vores service.
Funktionsdygtig Altid aktiv
Den tekniske lagring eller adgang er strengt nødvendig med det legitime formål at muliggøre brugen af en specifik tjeneste, som abonnenten eller brugeren udtrykkeligt har anmodet om, eller udelukkende med det formål at overføre en kommunikation via et elektronisk kommunikationsnet.
Præferencer
Den tekniske lagring eller adgang er nødvendig for det legitime formål at lagre præferencer, som abonnenten eller brugeren ikke har anmodet om.
Statistikker
Den tekniske lagring eller adgang, der udelukkende anvendes til statistiske formål. Den tekniske lagring eller adgang, der udelukkende anvendes til anonyme statistiske formål. Uden en stævning, frivillig overholdelse fra din internetudbyders side eller yderligere optegnelser fra en tredjepart kan oplysninger, der er gemt eller hentet til dette formål alene, normalt ikke bruges til at identificere dig.
Marketing
Den tekniske lagring eller adgang er nødvendig for at oprette brugerprofiler med henblik på at sende reklamer eller for at spore brugeren på et websted eller på tværs af flere websteder med henblik på lignende markedsføringsformål.
Vælg muligheder Administrer tjenester Administrer {vendor_count} leverandører Læs mere om disse formål
Præferencer
{title} {title} {title}