Gå til indholdet
  • Videncenter
    • Besøg Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
    • Om Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
  • Videncenter
    • Besøg Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
    • Om Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
  • Aktiviteter
    • Arrangementer
    • Projekter
    • Netværk
    • Alliancer
    • Akademi
  • Hvad er etisk handel?
    • 13 principper
    • Leverandørsamarbejde
    • Due diligence
    • Indkøbspraksis
    • Samarbejde på tværs
    • Verdensmålene
  • Vær med
    • Bliv medlem
    • Medlemmer
  • Om os
    • Om organisationen
    • Sekretariatet
    • Bestyrelse
    • Samarbejdspartnere
    • Strategi
    • Politik
    • Ledige stillinger
    • Kontakt os
  • Aktiviteter
    • Arrangementer
    • Projekter
    • Netværk
    • Alliancer
    • Akademi
  • Hvad er etisk handel?
    • 13 principper
    • Leverandørsamarbejde
    • Due diligence
    • Indkøbspraksis
    • Samarbejde på tværs
    • Verdensmålene
  • Vær med
    • Bliv medlem
    • Medlemmer
  • Om os
    • Om organisationen
    • Sekretariatet
    • Bestyrelse
    • Samarbejdspartnere
    • Strategi
    • Politik
    • Ledige stillinger
    • Kontakt os
  • Videncenter
    • Besøg Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
    • Om Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
  • Videncenter
    • Besøg Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
    • Om Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
  • Videncenter
    • Besøg Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
    • Om Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
  • Videncenter
    • Besøg Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
    • Om Videncenter for Bæredygtige Værdikæder

Om organisationen

Global handel binder os sammen på tværs af lande. Og handel skaber muligheder for at udvikle vores samfund og vores drømme. Men handel er også fyldt med dilemmaer og negative konsekvenser. Klimakatastrofer, fældning af regnskov, forurening, børnearbejde og, underbetalte kvinder i produktionen. 

Etisk Handel Danmark er den danske platform for virksomheder og organisationer, der arbejder for ansvarlig og bæredygtig handel.

Vi samler dem, der vil og bør være med til at gøre en forskel i en bevægelse for etisk handel. 

I vores fællesskab arbejder vi for, at flere og flere står sammen om at navigere efter fælles etiske principper. Og jo flere vi er, jo mere kan vi forandre.


Medlemsbaseret og landsdækkende

Vi er en medlemsbaseret, landsdækkende organisation, der arbejder ud fra vores almennyttige formål om at fremme etisk handel. Vores medlemmer består af virksomheder, erhverv- og brancheorganisationer, fagbevægelsen, civilsamfunds-organisationer og offentlige institutioner samt fonde.

Samarbejde, handling og viden

Vi styrker samarbejde, handling og viden om samfundsansvar og bæredygtighed i globale værdikæder. Det gør vi, fordi handel skal respektere menneskerettigheder og tage hensyn til miljø og klima. Vi står bag videnscenter for bæredygtige værdikæder, akademi for etisk handel, medlemsnetværk og en række multi-stakeholder partnerskaber og alliancer.

Skaber handling i fællesskab

Vores medlemskreds tæller flere end 100 små, mellemstore og store virksomheder på tværs af sektorer, fagforeninger, brancheorganisationer, civilsamfundsorganisationer, offentlige institutioner og fonde. I fællesskab styrker vi viden, samarbejde og handlekraften for mere ansvarlige og bæredygtige værdikæder.

Neutralt mødested for alle parter

Vi starter samtalen om udfordringerne og dilemmaerne i global handel og, hvordan vi skaber mere ansvarlige og bæredygtige værdikæder. Det gør vi i et tillidsfuldt rum, hvor vi deler viden, ideer og styrker det konstruktive samarbejde, frem for blot at pege på problemerne.

Etisk Handel Danmark giver mulighed for at samles om samme agenda, både private, offentlige og NGO’er.

Christian Rask-Jepsen, Kategorichef, Tørvarer & Nonfood, Rema1000

Multistakeholder-perspektivet hjælper os til at løfte blikket og ikke kun se, hvordan tingene defineres inden for vores egne fire vægge.

Jens Christian Roth, Senior Manager for Responsible Business Partners Programme, Ørsted

Vi har mange spændende og udfordrende dialoger, netop fordi vi er et multistakeholder-initiativ.

Jytte Tandrup, Forhenværende Underdirektør hos De Samvirkende Købmænd

Vi forpligter os

Etisk Handel Danmarks arbejder for at skabe en større bevægelse for etisk handel til gavn for kloden og mennesker. Det gør vi med udgangspunkt i vores 13 principper, som alle medlemmer har forpligtet sig til at efterleve. Principperne er baseret på anerkendte, internationale retningslinjer og lovgivning:

  • FN’s retningslinjer for menneskerettigheder og erhverv
  • Etisk Handel Danmarks 13 principper
  • OECD’s retningslinjer for multinationale virksomheder 
  • FN’s Verdensmål
  • ISO 26000
  • FN Global Compacts 10 principper.

Mission

Vores mission er at skabe viden, løsninger og mobilisere erhvervsliv, organisationer og offentlige institutioner om samfundsansvar og mere bæredygtighed i globale værdikæder.

Map

Vision

Vores vision er, at handel skal være ansvarlig og fremme social, økonomisk og miljømæssig bæredygtig udvikling for alle.

Strategi

Vi styrker samarbejde, viden og handling for mere ansvarlig, global handel, på tværs af private og offentlige organisationer.

 

Læs strategien 2024-2027

Vores publikationer

Her kan du læse de nyeste publikationer fra Etisk Handel Danmark

Etisk Handel Rapport & analyse

Vi tager temperaturen på medlemmernes prioritering af etisk og bæredygtig handel år efter et år.

Se Etisk Handel 2024 - Rapporten
Se Etisk Handel 2023 - Rapporten

Analyse: Global handel i forandring

Vi har taget initiativ til denne analyse for at kaste lys over, hvordan globale forandringer inden for geopolitik, lovgivning, klima og udvikling påvirker samhandlen mellem Danmark og Afrika.

Læs analysen her

Årsberetning

Hvert år laver vi i Etisk Handel Danmark et overblik over vores initiativer fra det forgangne år.

Se Årsberetning 2024
Se Årsberetning 2023
Se Årsberetning 2022

Historie

Etisk Handel Danmark blev etableret i 2008 som medlemsorganisation af erhvervslivet, fagbevægelsen og civilsamfundsorganisationerne for at styrke viden, handling og samarbejde omkring ansvarlig og bæredygtig global handel.

Siden 2008 har vi arbejdet for at fremme viden og forståelse for etik og ansvarlighed som en integreret del af det at drive virksomhed.

Etisk Handel Danmark bygger på den danske tradition for dialog og samarbejde på tværs af interesser. Vi tror på, at når vi skaber et fortroligt, tillidsfuldt rum, så kan vi styrke det konstruktive samarbejde, frem for blot at pege på problemerne.

 

Med kerneværdier som netop samarbejde, åbenhed og videndeling, har organisationen i godt 15 år arbejdet for at fremme ansvarlig virksomhedspraksis blandt medlemmerne, men også bredere i samfundet gennem øget viden om, hvordan indkøb og globale værdikæder påvirker miljø og mennesker.

Etisk Handel Danmark har søsterorganisationer i England (1998), Norge (2000), og Sverige (2019).

Få vores nyhedsbrev

Følg med i vores arrangementer, netværk og nyheder.  

© Etisk Handel Danmark – 2025

Linkedin

Etisk Handel Danmark

Aktiviteter

  • Arrangementer
  • Projekter
  • Netværk
  • Alliancer
  • Akademi

Om os

  • Om organisationen
  • Sekretariatet
  • Bestyrelse
  • Samarbejdspartnere
  • Kontakt os
  • Privatlivspolitik
Administrer samtykke til cookies
Vi bruger cookies til at optimere vores websted og vores service.
Funktionsdygtig Altid aktiv
Den tekniske lagring eller adgang er strengt nødvendig med det legitime formål at muliggøre brugen af en specifik tjeneste, som abonnenten eller brugeren udtrykkeligt har anmodet om, eller udelukkende med det formål at overføre en kommunikation via et elektronisk kommunikationsnet.
Præferencer
Den tekniske lagring eller adgang er nødvendig for det legitime formål at lagre præferencer, som abonnenten eller brugeren ikke har anmodet om.
Statistikker
Den tekniske lagring eller adgang, der udelukkende anvendes til statistiske formål. Den tekniske lagring eller adgang, der udelukkende anvendes til anonyme statistiske formål. Uden en stævning, frivillig overholdelse fra din internetudbyders side eller yderligere optegnelser fra en tredjepart kan oplysninger, der er gemt eller hentet til dette formål alene, normalt ikke bruges til at identificere dig.
Marketing
Den tekniske lagring eller adgang er nødvendig for at oprette brugerprofiler med henblik på at sende reklamer eller for at spore brugeren på et websted eller på tværs af flere websteder med henblik på lignende markedsføringsformål.
Vælg muligheder Administrer tjenester Administrer {vendor_count} leverandører Læs mere om disse formål
Præferencer
{title} {title} {title}