Gå til indholdet
  • Videncenter
    • Besøg Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
    • Om Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
  • Videncenter
    • Besøg Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
    • Om Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
  • Aktiviteter
    • Arrangementer
    • Projekter
    • Netværk
    • Alliancer
    • Akademi
  • Hvad er etisk handel?
    • 13 principper
    • Leverandørsamarbejde
    • Due diligence
    • Indkøbspraksis
    • Samarbejde på tværs
    • Verdensmålene
  • Vær med
    • Bliv medlem
    • Medlemmer
  • Om os
    • Om organisationen
    • Sekretariatet
    • Bestyrelse
    • Samarbejdspartnere
    • Strategi
    • Politik
    • Ledige stillinger
    • Kontakt os
  • Aktiviteter
    • Arrangementer
    • Projekter
    • Netværk
    • Alliancer
    • Akademi
  • Hvad er etisk handel?
    • 13 principper
    • Leverandørsamarbejde
    • Due diligence
    • Indkøbspraksis
    • Samarbejde på tværs
    • Verdensmålene
  • Vær med
    • Bliv medlem
    • Medlemmer
  • Om os
    • Om organisationen
    • Sekretariatet
    • Bestyrelse
    • Samarbejdspartnere
    • Strategi
    • Politik
    • Ledige stillinger
    • Kontakt os
  • Videncenter
    • Besøg Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
    • Om Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
  • Videncenter
    • Besøg Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
    • Om Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
  • Aktiviteter
    • Arrangementer
    • Projekter
    • Netværk
    • Alliancer
    • Akademi
  • Hvad er etisk handel?
    • 13 principper
    • Leverandørsamarbejde
    • Due diligence
    • Indkøbspraksis
    • Samarbejde på tværs
    • Verdensmålene
  • Vær med
    • Bliv medlem
    • Medlemmer
  • Om os
    • Om organisationen
    • Sekretariatet
    • Bestyrelse
    • Samarbejdspartnere
    • Strategi
    • Politik
    • Ledige stillinger
    • Kontakt os
  • Aktiviteter
    • Arrangementer
    • Projekter
    • Netværk
    • Alliancer
    • Akademi
  • Hvad er etisk handel?
    • 13 principper
    • Leverandørsamarbejde
    • Due diligence
    • Indkøbspraksis
    • Samarbejde på tværs
    • Verdensmålene
  • Vær med
    • Bliv medlem
    • Medlemmer
  • Om os
    • Om organisationen
    • Sekretariatet
    • Bestyrelse
    • Samarbejdspartnere
    • Strategi
    • Politik
    • Ledige stillinger
    • Kontakt os

Case: Eksport af etiske dadler kan åbne dørene for et bedre liv for Palæstinensiske småbønder

Gennem et multi-stakeholder partnerskab, med Folkekirkens Nødhjælp, Salling Group, GSOL ENERGY GLOBAL A/S, Ma’an Development Center og Etisk Handel Danmark bliver
ansvarlig virksomhedsadfærd integreret som en drivkraft for bæredygtig udvikling i den palæstinensiske daddelindustri.

Mange af verdens største daddelproducenter er blevet kritiseret for deres arbejdsforhold, mangel på ansvarlig handel og miljøpåvirkning, hvilket kan resultere i juledadler med en sur eftersmag. Det er især problematikken omkring israelske bosættere og deres ulovlige dyrkning af dadler på Vestbredden, der påtales, fordi det er i direkte strid med folkeretten. En række partnere er gået sammen for at dykke yderligere ned i dette etiske dilemma i forsøget på at opbygge en forsyningskæde af dadler med oprindelse direkte fra småbønder på den besatte Vestbred i Palæstina. Målet er at løfte den enkelte palæstinensiske bonde både socialt, økonomisk og miljømæssigt.

Tæt partnerskab sikrer ansvarlige værdikæder
Projektet skal hjælpe med at sikre ansvarlige værdikæder for Salling Group og samtidig forbedre indkomsten og leve vilkårene for småbønder i Palæstina. Projektet modtager støtte fra DGBP og fokuserer på bæredygtig produktion af dadler. Greening partner GSOL ENERGY GLOBAL A/S er tilknyttet projektet for at hjælpe bønderne med at omlægge til bæredygtige solcelledrevne vandingssystemer. Det øger effektiviteten i vandforbruget og samtidig undgår bønderne afhængigheden af dyr og CO2-udledende diesel. I samarbejde med lokale partnere er der en målrettet indsats for at skabe større bevidsthed om ansvarlig virksomhedsadfærd i Palæstina og etablere de rette rammer.

Konfliktzonen besværliggør projektet
Det er et udbredt og kendt problem i konfliktområder, at en svag statsmagt gør det vanskeligt at operere i området. Det er også tilfældet på de jordstykker, hvor de palæstinensiske bønder dyrker dadler. Her gælder nemlig israelsk militær lov. Det betyder, at ulovlig overtagelse af landbrugsjord og begrænset adgang til vand, gør forretningslivet svært for den palæstinensiske bonde. Ligeledes har de palæstinensiske myndigheder heller ikke mulighed for at opretholde retfærdighed og sikre overholdelse af ansvarlige
handelsprincipper.
Formålet med projektet er derfor ikke kun at forbedre levevilkårene for de palæstinensiske bønder og sikre etisk forsvarligt sourcet dadler. Det er også at opbygge vigtig viden
og erfaring i, hvordan man gennem de rigtige partnerskaber kan arbejde sammen om løsninger for at handle etisk korrekt med nogle af verdens mest sårbare og udsatte befolkningsgrupper, der ofte bor i konfliktzoner.

Vigtig viden opsamles til inspiration
Etisk Handel Danmarks rolle er at opsamle de erfaringer der gøres i løbet af projektet, så de kan bringes i spil i andre sammenhænge og være med til at styrke andre partner skaber for etisk handel. Ved at sætte fokus på ansvarlig virksomhedsadfærd og bæredygtig produktion kan projektet inspirere andre virksomheder til at tage lignende initiativer.

DGBP
Projektet er støttet af Danida Green Business Partnerships (DGBP). Udenrigsministeriet støtter gennem programmet grønne partnerskaber mellem private virksomheder og civilsamfundsorganisationer. Der er afsat 416 millioner kroner til programmet, som løber fra 2022 til 2025, Læs mere på www.dgbp.dk

ORGANISATIONER OG FAGBEVÆGELSEN
Organisationer og fagbevægelsen har erfaringer, kompetencer og viden om hvordan handel i højere grad kan understøtte en mere bæredygtig udvikling i produktionslandene.
Organisationerne kan være værdifulde samarbejdspartnere eller sparringspartnere for virksomheder i deres arbejde med at håndtere risiko for negativ påvirkning af mennesker, klima
og miljø i værdikæden.

Hvornår oplever I, at I er med til at fremme mere ansvarlig og bæredygtig handel?
47 % af de adspurgte NGO’er og organisationer oplever, at de er med til at fremme ansvarlig og bæredygtig handel, når de indgår i dialog og deler viden, erfaringer og casestudier med de andre medlemmer om de problemer, der påvirker arbejdere, lokalsamfund, miljø og klima i globale værdikæder.
30 % oplever, at det er i samarbejdet med andre medlemmer, individuelt eller kollektivt, hvor de understøtter virksomheder i deres bestræbelser på at forebygge eller mindske de
forskellige risici. F.eks. sikre rettigheder for arbejdere, fokusere på miljø, klima og menneskerettighedspåvirkninger og sikre effektiv afhjælpning, hvor det er nødvendigt.
17 % angiver, at de oplever, at de er med til at fremme ansvarlig og bæredygtig handel, når de holder virksomhederne ansvarlige for at deres adfærd skal være i overensstemmelse
med relevante politikker og lovgivning.

Få vores nyhedsbrev

Følg med i vores arrangementer, netværk og nyheder.  

© Etisk Handel Danmark – 2025

Linkedin

Etisk Handel Danmark

Aktiviteter

  • Arrangementer
  • Projekter
  • Netværk
  • Alliancer
  • Akademi

Om os

  • Om organisationen
  • Sekretariatet
  • Bestyrelse
  • Samarbejdspartnere
  • Kontakt os
  • Privatlivspolitik
Administrer samtykke til cookies
Vi bruger cookies til at optimere vores websted og vores service.
Funktionsdygtig Altid aktiv
Den tekniske lagring eller adgang er strengt nødvendig med det legitime formål at muliggøre brugen af en specifik tjeneste, som abonnenten eller brugeren udtrykkeligt har anmodet om, eller udelukkende med det formål at overføre en kommunikation via et elektronisk kommunikationsnet.
Præferencer
Den tekniske lagring eller adgang er nødvendig for det legitime formål at lagre præferencer, som abonnenten eller brugeren ikke har anmodet om.
Statistikker
Den tekniske lagring eller adgang, der udelukkende anvendes til statistiske formål. Den tekniske lagring eller adgang, der udelukkende anvendes til anonyme statistiske formål. Uden en stævning, frivillig overholdelse fra din internetudbyders side eller yderligere optegnelser fra en tredjepart kan oplysninger, der er gemt eller hentet til dette formål alene, normalt ikke bruges til at identificere dig.
Marketing
Den tekniske lagring eller adgang er nødvendig for at oprette brugerprofiler med henblik på at sende reklamer eller for at spore brugeren på et websted eller på tværs af flere websteder med henblik på lignende markedsføringsformål.
  • Vælg muligheder
  • Administrer tjenester
  • Administrer {vendor_count} leverandører
  • Læs mere om disse formål
Præferencer
  • {title}
  • {title}
  • {title}