Gå til indholdet
  • Videncenter
    • Besøg Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
    • Om Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
  • Videncenter
    • Besøg Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
    • Om Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
  • Aktiviteter
    • Arrangementer
    • Projekter
    • Netværk
    • Alliancer
    • Akademi
  • Hvad er etisk handel?
    • 13 principper
    • Leverandørsamarbejde
    • Due diligence
    • Indkøbspraksis
    • Samarbejde på tværs
    • Verdensmålene
  • Vær med
    • Bliv medlem
    • Medlemmer
  • Om os
    • Om organisationen
    • Sekretariatet
    • Bestyrelse
    • Samarbejdspartnere
    • Strategi
    • Politik
    • Ledige stillinger
    • Kontakt os
  • Aktiviteter
    • Arrangementer
    • Projekter
    • Netværk
    • Alliancer
    • Akademi
  • Hvad er etisk handel?
    • 13 principper
    • Leverandørsamarbejde
    • Due diligence
    • Indkøbspraksis
    • Samarbejde på tværs
    • Verdensmålene
  • Vær med
    • Bliv medlem
    • Medlemmer
  • Om os
    • Om organisationen
    • Sekretariatet
    • Bestyrelse
    • Samarbejdspartnere
    • Strategi
    • Politik
    • Ledige stillinger
    • Kontakt os
  • Videncenter
    • Besøg Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
    • Om Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
  • Videncenter
    • Besøg Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
    • Om Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
  • Videncenter
    • Besøg Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
    • Om Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
  • Videncenter
    • Besøg Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
    • Om Videncenter for Bæredygtige Værdikæder

Case: Rosendahl Design Group måler og rapporterer for at gøre en forskel

For designhuset bag brands som Rosendahl, Kähler og Kay Bojesen er arbejdet med ansvarlighed løftet helt op på linje med virksomhedens finansielle tal. Åbenhed om fremskridt og endnu udestående områder skærper fokus internt og styrker dialogen med leverandører, partnere og kunder.

Som SMV er Rosendahl Design Group først fra 2025 omfattet af den forestående EU-lovgivning om bæredygtighedsrapportering. Men allerede fra og med designgruppens årsrapport for 2022 er virksomheden begyndt at tilrettelægge sin afrapportering, så den på sigt lever op til kravene i CSRD-direktivet og den kommende ESRS-standard.

Tidligere fulgte Rosendahl Design Group UN Global Compact’s rapporteringsrammer, hvilket var et godt startsted. Siden er der bygget ovenpå, i takt med at virksomheden sætter baren lidt højere for hvert år. Som noget nyt indledte Rosendahl Design Group 2023 med at gennemføre en light version af en såkaldt double materiality assessment, forklarer designgruppens Sustainability Manager Eva Samuelsson.

“Vores management team var sammen med øvrige eksperter fra virksomhedens nøgleaktører i den kortlægning af impact,risici og muligheder. Vi har brugt analysen helt konkret til at få en dybere indsigt i virksomhedens aftryk og til at prioritere, hvor og hvornår vi sætter ind. Samtidig bruger vi 2025-kravene allerede nu for at sikre, at systemerne kan leve op til fremtidige datakrav og for at afdække, hvor vores data-gaps er i forhold til de kommende rapporteringskrav”,
siger Eva Samuelsson.

Hun oplever, at involveringen af en bredere kreds i designgruppen har givet langt større ejerskab for ansvar lighedsindsatsen på tværs af organisationen. Hvor den CSR-ansvarlige for blot få år siden var den primære drivkraft, optager fremdrift og afrapportering på ansvarlighed i dag både ledelse og bestyrelse i Rosendahl Design Group på niveau med traditionelt hårdere regnskabstal. Det afspejler sig også i afrapporteringen, herunder i ambitionsniveauet i virksomhedens første klimaregnskab fra 2020, og er en del af årsagen til, at Rosendahl Design Group de seneste par år er blevet hædret af FSR – danske revisorer og Global Compact Network Denmark for at være blandt de bedste i SMV-segmentet til at give omverdenen indsigt i virksomhedens fremskridt, udfordringer og indsatsområder.

What gets measured, gets done!

Som familieejet virksomhed har Rosendahl Design Group anlagt et langsigtet perspektiv og øget investeringer inden for digitalisering, international ekspansion og grøn omstilling samtidigt. Ansvarlighed er et af de fem strategiske indsats områder i Rosendahl Design Groups forretningsstrategi og en helt afgørende forudsætning for at kunne eksistere på den længere bane, fortæller CEO Mette Maix.

“Bæredygtighed er grundlæggende vores DNA. Vi skaber stel, du kan have hele dit liv og design, der kan gå i arv mellem generationer. Samtidig er det vores berettigelse på sigt. Derfor ser vi det heller ikke som et spørgsmål om, hvorvidt vi skal måle vores påvirkning og måske reducere den. Vi ser det som et must. Som en helt grundlæggende forudsætning for, at vi overhovedet kan drive forretning fremover”, siger Mette Maix.

Som data-drevet forretning tror designgruppen på værdien af åbent at dele fremskridt og vise de steder, hvor skoen stadig trykker.

“Med rapporteringen forpligter vi os selv til at være ambitiøse og italesætte, hvad vi ønsker at stå for som virksomhed. Vi viser, at vi holder, hvad vi lover. Eller fremlægger transparent og tydeligt, hvorfor vi ikke er nået i mål endnu”, siger Eva Samuelsson.

 

 

 

 

Få vores nyhedsbrev

Følg med i vores arrangementer, netværk og nyheder.  

© Etisk Handel Danmark – 2025

Linkedin

Etisk Handel Danmark

Aktiviteter

  • Arrangementer
  • Projekter
  • Netværk
  • Alliancer
  • Akademi

Om os

  • Om organisationen
  • Sekretariatet
  • Bestyrelse
  • Samarbejdspartnere
  • Kontakt os
  • Privatlivspolitik
Administrer samtykke til cookies
Vi bruger cookies til at optimere vores websted og vores service.
Funktionsdygtig Altid aktiv
Den tekniske lagring eller adgang er strengt nødvendig med det legitime formål at muliggøre brugen af en specifik tjeneste, som abonnenten eller brugeren udtrykkeligt har anmodet om, eller udelukkende med det formål at overføre en kommunikation via et elektronisk kommunikationsnet.
Præferencer
Den tekniske lagring eller adgang er nødvendig for det legitime formål at lagre præferencer, som abonnenten eller brugeren ikke har anmodet om.
Statistikker
Den tekniske lagring eller adgang, der udelukkende anvendes til statistiske formål. Den tekniske lagring eller adgang, der udelukkende anvendes til anonyme statistiske formål. Uden en stævning, frivillig overholdelse fra din internetudbyders side eller yderligere optegnelser fra en tredjepart kan oplysninger, der er gemt eller hentet til dette formål alene, normalt ikke bruges til at identificere dig.
Marketing
Den tekniske lagring eller adgang er nødvendig for at oprette brugerprofiler med henblik på at sende reklamer eller for at spore brugeren på et websted eller på tværs af flere websteder med henblik på lignende markedsføringsformål.
Vælg muligheder Administrer tjenester Administrer {vendor_count} leverandører Læs mere om disse formål
Præferencer
{title} {title} {title}