Due diligence for bæredygtighed kan virke overvældende, selv for den bedste. Men der er hjælp at hente i guiden De6skridt af Etisk Handel Danmark.
Due diligence for bæredygtighed kan virke overvældende, selv for den bedste. Særligt hvis man som virksomhed har mange produkter og forskellige leverandører. Men der er hjælp at hente i guiden De6skridt af Etisk Handel Danmark. Her bliver man nemlig taget i hånden og guidet til, hvordan man arbejder med due diligence for menneske og miljø – skridt for skridt – uanset virksomhedens størrelse og ressourcer.
Danske virksomheder sætter et stort aftryk uden for landets grænser. Her taler vi ikke kun klimaaftryk, men også påvirkninger på natur, miljø og ikke mindst de mennesker, som producerer vores varer. Vi taler ofte om klimaaftrykket af fødevarer og tekstiler, men alle produkter sætter aftryk. Fra den nyeste legetøjsdille, der skaber leg og læring hos børn til store vindmøller, der forsyner samfundet med grøn energi. Det betyder, at der i dag er en grundlæggende forventning til alle virksomheder, at de respekterer og arbejder struktureret med menneskerettigheder og miljø i deres værdikæde. Det er heller ikke længere nicheagtigt at arbejde med bæredygtighed i værdikæderne. Nej, nu er det faktisk blevet en norm, som virksomhederne skal forholde sig til. Og som kunder og forretningspartnere efterspørger dokumentation for. Ingen forventer dog, at virksomheder er perfekte eller har styr på alle risici fra dag et.
Men hvad vil det sige, at en virksomhed arbejder med due diligence? Hvad forventes der af jer som virksomhed? Hvilke tiltag kan I konkret iværksætte? Og ikke mindst, hvornår ved I, at det, I gør, er godt nok? Det er spørgsmål, som mange små og mellemstore virksomheder sidder med i dag.
Derfor har Etisk Handel Danmark, i samarbejde med flere brancheorganisationer, herunder Dansk Erhverv, Dansk Industri, Dansk Mode & Tekstil mfl., netop været rundt i Danmark og undersøge hvilke barrierer, der er for arbejdet med bæredygtighed i værdikæden. Her blev afholdt workshops for virksomheder og organisationer med formålet om at styrke deres kompetencer til at arbejde med due diligence.Og et fællestræk var tydeligt blandt deltagerne; det kan virke som en uoverskuelig opgave at kaste sig ud i due diligence-processen.
Her kommer derfor tre gode råd af Nanna Callisen Bang, direktør i Etisk Handel Danmark, som lyder:
”Start. Kom i gang nu. Al lovgivning, forventninger fra kunder, forbrugere, investorer og ikke mindst medarbejdere peger i én retning. Og det er ønsket om virksomheder, der har styr på etik og bæredygtighed. Alle kan og bør gå i gang,”
Råd nummer to lyder:
”Er du en mindre virksomhed, så søg partnere og gå i dialog med andre virksomheder og organisationer. At stå alene med due diligence-processen kan være utrolig svært, især for de mindre virksomheder. Så søg råd, vejledning og få en dialog med de store virksomheder.”
Råd nummer tre:
”Gå systematisk til værks, og sørg for at du kan dokumentere indsatsen. Sådan får du maksimalt værdi ud af det. Men vær klar på at du ikke har alle svar fra starten, men at du løbende bliver klogere. Due Diligence er en proces.”
For at en virksomhed kan bryste sig med, at den arbejder seriøst med due diligence for menneskerettigheder og miljø, så skal den igennem seks forskellige skridt. Og hvert skridt er baseret på internationale retningslinjer, og hele processen er vigtig. Etisk Handel Danmark har derfor udviklet guiden De6skridt, som er en praksisnær og let tilgængelig guide med konkrete cases til hjælp for danske virksomheders arbejde med due diligence i deres værdikæder. For selv en lille virksomhed kan gøre en stor forskel.
Skridt for skridt hjælper guiden dig i gang
Guiden bryder arbejdet ned i seks skridt og giver en række cases og eksempler, der hjælper dig med at komme i gang. Guiden er baseret på OECD’s retningslinjer for ansvarlig virksomhedsadfærd, og den henvender sig til danske virksomheder på tværs af brancher, fx landbrug og fødevarer, tekstil og design. Du finder bl.a. overblik over risici inden for brancherne fødevarer, vindmøller, solceller og tekstil.
Den er relevant, uanset om virksomheden er på B2C- eller B2B-markedet, importerer, eksporterer eller har egen produktion i Danmark.
Kom i gang med due diligence: www.de6skridt.dk