Vores søsterorganisation, ETI Sverige, har lavet et overblik over de nye opdateringer, som vi har oversat til dansk. Bemærk, at dette ikke er alle OECD-opdateringer, men kun et udvalg af de vigtigste, der vedrører ansvar i forsyningskæden.
For første gang i 12 år er OECD’s retningslinjer for multinationale virksomheder blevet opdateret. De nye retningslinjer afspejler de øgede forventninger til virksomheder på områder som menneskerettigheder, miljø og klimaforandringer. I denne artikel opsummerer vi de opdateringer, der vedrører virksomheders leverandørpraksis.
OECD’s retningslinjer for multinationale virksomheder om virksomheders sociale ansvar er fælles anbefalinger fra regeringer til multinationale virksomheder om, hvordan man driver ansvarlig forretning. Retningslinjerne er blevet vedtaget af 38 medlemslande og udgør sammen med FN’s retningslinjer for menneskerettigheder og erhvervsliv de globale standarder for, hvordan virksomheder arbejder med leverandører.
2023-opdateringen afspejler både de øgede forventninger til virksomhederne og konkretiserer, hvad det vil sige at drive ansvarlig forretning. Blandt andet linker retningslinjerne til OECD’s vejledning om due diligence, der er en klar sammenhæng mellem virksomheders arbejde med miljømæssige og sociale spørgsmål, og der gives anbefalinger på en række områder, herunder klima, bæredygtighedsrapportering og interessentinddragelse.
Nedenfor opsummeres nogle af de vigtigste ændringer i forhold til virksomhedernes styring af forsyningskæden.
Due diligence (kapitel II)
Der er foretaget flere ændringer i forhold til, hvordan virksomheder forventes at udføre due diligence. Retningslinjerne henviser nu udtrykkeligt til OECD’s vejledning om due diligence og anbefaler, at virksomheder følger de seks trin i due diligence.
Desuden skal due diligence være risikobaseret, stå i et rimeligt forhold til alvoren og sandsynligheden af den negative påvirkning samt være passende og stå i et rimeligt forhold til konteksten. Hvis det ikke er muligt at adressere alle identificerede påvirkninger, bør virksomhederne prioritere ud fra alvorligheden og sandsynligheden af den negative påvirkning.
Vejledningen præciserer også, hvad der menes med “forretningsforbindelser” i relation til due diligence. Det defineres som “enheder i forsyningskæden, der leverer varer eller tjenester, som bidrager til virksomhedens egen drift, varer eller tjenester, eller som modtager, licenserer, køber eller bruger varer eller tjenester fra virksomheden”. Med andre ord bør due diligence gå ud over direkte leverandører eller “tier one”.
Derudover understreger retningslinjerne, at virksomheder bør involvere interessenter på en meningsfuld måde i hele due diligence-processen og giver anbefalinger til, hvordan man gør det.
Offentliggørelse (kapitel III)
Virksomheder bør offentliggøre CSR-oplysninger i overensstemmelse med OECD’s seks trin for due diligence og bruge ekstern kvalitetssikring for at styrke troværdigheden af de oplysninger, der gives.
Menneskerettigheder (kapitel IV)
Retningslinjerne understreger, at virksomheder bør være ekstra opmærksomme på potentielle negative indvirkninger på enkeltpersoner og grupper, der er i høj risiko på grund af marginalisering, sårbarhed eller andre omstændigheder, såsom menneskerettighedsforkæmpere og oprindelige folk.
I forbindelse med væbnet konflikt eller øget risiko for grove overgreb bør virksomheder udføre øget due diligence for negative påvirkninger, herunder overtrædelser af international humanitær lov.
Arbejdsforhold (kapitel V)
Retningslinjerne understreger, at virksomheder skal respektere alle arbejdstageres ret til foreningsfrihed og kollektive forhandlinger.
Virksomhederne bør sørge for et sikkert og sundt arbejdsmiljø i overensstemmelse med ILO’s erklæring om grundlæggende principper og rettigheder på arbejdspladsen.
Retningslinjerne understreger også, at virksomhederne bør træffe foranstaltninger til at forhindre menneskehandel, tvangsarbejde og tvang, herunder gældsslaveri, og styrke gennemsigtigheden af de foranstaltninger, der træffes for at imødegå risikoen for tvangsarbejde.
Miljø (kapitel VI)
Der er foretaget flere tilføjelser til kapitlet om miljø. Retningslinjerne fastslår, at virksomheder skal udføre risikobaseret due diligence for at vurdere og håndtere negative miljøpåvirkninger i forbindelse med deres aktiviteter, varer og tjenesteydelser.
Det understreger også forbindelsen mellem miljøpåvirkninger og andre emner, der er omfattet af retningslinjerne, såsom sundhed og sikkerhed og påvirkninger på mennesker og samfund. Når virksomheder udfører miljømæssig due diligence, bør de tage hensyn til andre miljømæssige og sociale forhold.
Retningslinjerne understreger vigtigheden af en “retfærdig omstilling”, og at virksomheder bør vurdere og håndtere negative sociale påvirkninger i omstillingen til grønne industrier og praksisser, herunder brugen af vedvarende energi.
Miljøkapitlet konkretiserer også “negative miljøpåvirkninger” ved at opliste seks risikoområder: a) klimaforandringer; b) tab af biodiversitet; c) nedbrydning af økosystemer på land; d) skovrydning; e) luft-, jord- og vandforurening; e) dårlig affaldshåndtering.
Den opstiller også forventninger til modvirkning af og tilpasning til klimaforandringer, biodiversitet, bæredygtig produktion og forbrug samt dyrevelfærd. Blandt andet skal virksomhederne forene deres aktiviteter med internationale mål for klimaforandringer og biodiversitet.
Nationale kontaktpunkter
Lande, der har tilsluttet sig retningslinjerne, har forpligtet sig til at oprette et nationalt kontaktpunkt (NCP). NCP’erne har to funktioner:
- Fremme retningslinjerne og OECD’s vejledning om due diligence.
- at tilbyde en klagemekanisme, hvor interessenter kan anmelde virksomheder, der har overtrådt retningslinjerne.
I de opdaterede principper er der foretaget tilføjelser for at gøre NCP’erne mere effektive og styrke deres mandat. Med hensyn til klageprocedurer er der foretaget følgende tilføjelser:
- Hvis parterne ikke når frem til en aftale, kan NCP’erne udstede anbefalinger.
- NCP’erne vil følge op på implementeringen af anbefalingerne.
- NCP’erne har mulighed for at give deres syn på, om virksomheden har overholdt retningslinjerne i deres endelige udtalelse.
Vil du blive klogere på de nye opdateringer?
Så tilmeld dig ‘Multistakeholder-møde om opdatering af OECD-retningslinjer’ d. 21. august, hvor vi invitere alle medlemmer og samarbejdspartnere til drøftelse af opdateringerne af OECD’s retningslinjer for ansvarlig virksomhedsadfærd.
Tilmelding her