Gå til indholdet
  • Videncenter
    • Besøg Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
    • Om Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
  • Videncenter
    • Besøg Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
    • Om Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
  • Aktiviteter
    • Arrangementer
    • Projekter
    • Netværk
    • Alliancer
    • Akademi
  • Hvad er etisk handel?
    • 13 principper
    • Leverandørsamarbejde
    • Due diligence
    • Indkøbspraksis
    • Samarbejde på tværs
    • Verdensmålene
  • Vær med
    • Bliv medlem
    • Medlemmer
  • Om os
    • Om organisationen
    • Sekretariatet
    • Bestyrelse
    • Samarbejdspartnere
    • Strategi
    • Politik
    • Ledige stillinger
    • Kontakt os
  • Aktiviteter
    • Arrangementer
    • Projekter
    • Netværk
    • Alliancer
    • Akademi
  • Hvad er etisk handel?
    • 13 principper
    • Leverandørsamarbejde
    • Due diligence
    • Indkøbspraksis
    • Samarbejde på tværs
    • Verdensmålene
  • Vær med
    • Bliv medlem
    • Medlemmer
  • Om os
    • Om organisationen
    • Sekretariatet
    • Bestyrelse
    • Samarbejdspartnere
    • Strategi
    • Politik
    • Ledige stillinger
    • Kontakt os
  • Videncenter
    • Besøg Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
    • Om Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
  • Videncenter
    • Besøg Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
    • Om Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
  • Aktiviteter
    • Arrangementer
    • Projekter
    • Netværk
    • Alliancer
    • Akademi
  • Hvad er etisk handel?
    • 13 principper
    • Leverandørsamarbejde
    • Due diligence
    • Indkøbspraksis
    • Samarbejde på tværs
    • Verdensmålene
  • Vær med
    • Bliv medlem
    • Medlemmer
  • Om os
    • Om organisationen
    • Sekretariatet
    • Bestyrelse
    • Samarbejdspartnere
    • Strategi
    • Politik
    • Ledige stillinger
    • Kontakt os
  • Aktiviteter
    • Arrangementer
    • Projekter
    • Netværk
    • Alliancer
    • Akademi
  • Hvad er etisk handel?
    • 13 principper
    • Leverandørsamarbejde
    • Due diligence
    • Indkøbspraksis
    • Samarbejde på tværs
    • Verdensmålene
  • Vær med
    • Bliv medlem
    • Medlemmer
  • Om os
    • Om organisationen
    • Sekretariatet
    • Bestyrelse
    • Samarbejdspartnere
    • Strategi
    • Politik
    • Ledige stillinger
    • Kontakt os

Landskabstilgangen kan skabe systemforandring til gavn for natur og mennesker

Den mere holistiske landskabstilgang er i rivende udvikling. Flere virksomheder ser i stigende grad på, hvordan de kan engagere sig på landskabsniveau i produktionslandene, og dermed være med til at tage ansvar ud over deres egen værdikæde. Det sker i erkendelse af, at der er brug for mere langsigtet forandring af systemer og praksis i de områder, virksomhederne sourcer fra, hvis man skal forhindre afskovning og skabe muligheder for de lokale samfund i globale værdikæder.

For at blive klogere på landskabstilgangen, afholdt Etisk Handel Danmark i november et seminar, hvor førende eksperter på området fra Hempel Foundation, IDH og WWF Verdensnaturfonden / WWF Denmark deltog og delte deres erfaringer og deres syn på fordele og forudsætninger for en succesfuld landskabstilgang.

Vi dykker ned i landskabstilgangen og giver svar på fire spørgsmål, baseret på indsigterne fra det online seminar, som vi afholdt i Etisk handel Danmark den 29. november 2023.

Hvad er en landskabstilgang?
Landskabstilgangen er et samarbejde, der inddrager flere interessenter i og uden for et ’landskab’ eller geografisk område, hvor der bliver skabt enighed om fælles mål og handling. Det er tids- og ressourcekrævende, men kan være afgørende for at kunne løse de mange komplekse problemstillinger med vores klima, skovrydning, biodiversitet og menneskerettigheder – især i forbindelse med vores danske aftryk gennem import af (landbrugs)varer.

Hvad er potentialet ved landskabstilgangen?
– Landskabstilgangen adskiller sig fra en projekttilgang, fordi det er et mere langsigtet samarbejde, der inddrager flere aktører. Det giver meget bedre mulighed for arbejde med de grundlæggende årsager, der kan stå i vejen for forandring i et landskab, og for at adressere systemiske problemer som skovrydning, børnearbejde, forbedring af lokalsamfundets levebrød osv.

– Landskabstilgangen kan ikke stå alene, men der er enormt stort potentiale i at anvende tilgangen i meget højere grad, især i vores landbrugsværdikæder

– I konteksten af EUDR-forordningen mod skovrydning kan en landskabstilgang være med til at sikre opmærksomhed om småbøndernes rolle i værdikæden og understøtte en bredere systemisk forbedring af produktionen i ’højrisiko’-områder med betydelige udfordringer med fattigdom, jordrettigheder, miljøproblemer og afskovning.

– Landskabstilgangen kan også skabe værdi for en sektor ved at skalere de gode løsninger.
I Vietnam er det f.eks. lykkedes aktører gennem landskabstilgangen at finde en løsning på at dokumentere kaffens sporbarhed helt ned til farm-niveau, som er et krav i den kommende EUDR-forordning. Alle kaffebønder i regionen kan nu få adgang til en samlet database, som er udviklet sammen med de lokale myndigheder.

Hvad er succeskriterierne i en landskabstilgang?
– Der bliver ofte lavet et godt stykke arbejde af forskellige organisationer i samme område, men ved landskabstilgangen kan man bringe dem sammen og investere i en koordineret fælles indsats, og det være en afgørende katalysator for langvarige forbedringer

– Landskabstilgangen har ambitiøse mål og klare handlingsplaner, og giver også klarhed om roller og ansvarlighed i det langvarige samarbejde

– De rigtige lokale aktører skal mobiliseres helt fra starten. Det kræver en grundig analyse af de forskellige stakeholders, så alle er repræsenteret. Men det kræver også et indblik i, hvilke grupper, der har mere eller mindre magt i en region, for at kunne sikre, at der tages hensyn til alles interesser

– Det er svært at skabe langvarig naturbevarelse. Men det kan lykkes, hvis tilgangen inkluderer fokus på nye indtægtsstrømme, f.eks. ved at investere i andre varekæder, der understøtter naturen.

Hvorfor er det svært at arbejde med landskabstilgangen?
– Landskabstilgangen kan være risikofuld – det er tidskrævende, og man er ikke sikker på, at det lykkes! Derfor er det enormt vigtigt for investorer, donorer og fonde at understøtte opbygningen af denne type samarbejde og tage risikoen.

– Landskabstilgangen er ikke en erstatning for robuste indkøbspolitikker og leverandørsamarbejde, men det er et vigtigt supplement i værktøjskassen. Da det er et langvarigt samarbejde, skal der afsættes rigelige ressourcer og engagement fra alle parter. Det kræver en langvarig strategisk indsats i – og med – sin leverandørkæde.

 

Få vores nyhedsbrev

Følg med i vores arrangementer, netværk og nyheder.  

© Etisk Handel Danmark – 2025

Linkedin

Etisk Handel Danmark

Aktiviteter

  • Arrangementer
  • Projekter
  • Netværk
  • Alliancer
  • Akademi

Om os

  • Om organisationen
  • Sekretariatet
  • Bestyrelse
  • Samarbejdspartnere
  • Kontakt os
  • Privatlivspolitik
Administrer samtykke til cookies
Vi bruger cookies til at optimere vores websted og vores service.
Funktionsdygtig Altid aktiv
Den tekniske lagring eller adgang er strengt nødvendig med det legitime formål at muliggøre brugen af en specifik tjeneste, som abonnenten eller brugeren udtrykkeligt har anmodet om, eller udelukkende med det formål at overføre en kommunikation via et elektronisk kommunikationsnet.
Præferencer
Den tekniske lagring eller adgang er nødvendig for det legitime formål at lagre præferencer, som abonnenten eller brugeren ikke har anmodet om.
Statistikker
Den tekniske lagring eller adgang, der udelukkende anvendes til statistiske formål. Den tekniske lagring eller adgang, der udelukkende anvendes til anonyme statistiske formål. Uden en stævning, frivillig overholdelse fra din internetudbyders side eller yderligere optegnelser fra en tredjepart kan oplysninger, der er gemt eller hentet til dette formål alene, normalt ikke bruges til at identificere dig.
Marketing
Den tekniske lagring eller adgang er nødvendig for at oprette brugerprofiler med henblik på at sende reklamer eller for at spore brugeren på et websted eller på tværs af flere websteder med henblik på lignende markedsføringsformål.
Vælg muligheder Administrer tjenester Administrer {vendor_count} leverandører Læs mere om disse formål
Præferencer
{title} {title} {title}