Gå til indholdet
  • Videncenter
    • Besøg Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
    • Om Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
  • Videncenter
    • Besøg Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
    • Om Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
  • Aktiviteter
    • Arrangementer
    • Projekter
    • Netværk
    • Alliancer
    • Akademi
  • Hvad er etisk handel?
    • 13 principper
    • Leverandørsamarbejde
    • Due diligence
    • Indkøbspraksis
    • Samarbejde på tværs
    • Verdensmålene
  • Vær med
    • Bliv medlem
    • Medlemmer
  • Om os
    • Om organisationen
    • Sekretariatet
    • Bestyrelse
    • Samarbejdspartnere
    • Strategi
    • Politik
    • Ledige stillinger
    • Kontakt os
  • Aktiviteter
    • Arrangementer
    • Projekter
    • Netværk
    • Alliancer
    • Akademi
  • Hvad er etisk handel?
    • 13 principper
    • Leverandørsamarbejde
    • Due diligence
    • Indkøbspraksis
    • Samarbejde på tværs
    • Verdensmålene
  • Vær med
    • Bliv medlem
    • Medlemmer
  • Om os
    • Om organisationen
    • Sekretariatet
    • Bestyrelse
    • Samarbejdspartnere
    • Strategi
    • Politik
    • Ledige stillinger
    • Kontakt os
  • Videncenter
    • Besøg Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
    • Om Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
  • Videncenter
    • Besøg Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
    • Om Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
  • Videncenter
    • Besøg Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
    • Om Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
  • Videncenter
    • Besøg Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
    • Om Videncenter for Bæredygtige Værdikæder

Ny guide om ansvarlig adfærd i handel med usikre lande

Stigende forventninger til ansvarlig virksomhedsadfærd får nogle virksomheder til at overveje at trække sig fra usikre lande i fx Afrika og Asien. Men der er i højere grad brug for mere engagement, innovation og partnerskaber, der kan bidrage til bæredygtig udvikling i det globale syd.

Forventningerne til virksomheders etik og ansvarlighed er stigende, og bliver med nye lovgivninger fra EU mere klart defineret. Især direktiverne om bæredygtighedsrapportering (CSRD) og due diligence (CSDDD) kræver, at virksomheder gennemfører risikoanalyse og rapporterer om deres indsats for at respektere menneskerettigheder i hele værdikæden. Med nye krav til virksomhederne, er der risiko for, at virksomhederne fravælger at samarbejde med leverandører i usikre områder, fordi de ser det som for udfordrende og risikofyldt. Det kan få konsekvenser for den lokale økonomi, medføre tab af arbejdspladser og af fremtidige investeringer i det globale syd.

Derfor har Etisk Handel Danmark sammen med Etisk Handel organisationerne i Norge, Sverige og Storbritannien udgivet en ny rapport, der viser hvordan man kan arbejde med menneskerettigheder i usikre lande og områder. Rapporten ”Human rights due diligence in challenging contexts” bidrager med viden, guidance og konkrete eksempler på, hvordan arbejdet med menneskerettigheder kan se ud i usikre lande som Kina, Myanmar, Ukraine, Palæstina, Afghanistan og Elfenbenskysten.
Rapporten giver også konkrete eksempler på, hvordan virksomheder kan håndtere konsekvenserne af at trække sig ud af landene, hvis det anses for at være den rette handling. 

Klik her for at se rapporten ”Human rights due diligence in challenging contexts” 

 

Nysgerrig på mere?
Kontakt os gerne, hvis du ønsker et eller flere trykte eksemplarer: kontakt@etiskhandel.dk

Vil du vide mere om rapporten, arbejdet bag eller de forskellige cases? Så kontakt vores rådgiver, Sarah Dieckmann: sd@etiskhandel.dk

 

Få vores nyhedsbrev

Følg med i vores arrangementer, netværk og nyheder.  

© Etisk Handel Danmark – 2025

Linkedin

Etisk Handel Danmark

Aktiviteter

  • Arrangementer
  • Projekter
  • Netværk
  • Alliancer
  • Akademi

Om os

  • Om organisationen
  • Sekretariatet
  • Bestyrelse
  • Samarbejdspartnere
  • Kontakt os
  • Privatlivspolitik
Administrer samtykke til cookies
Vi bruger cookies til at optimere vores websted og vores service.
Funktionsdygtig Altid aktiv
Den tekniske lagring eller adgang er strengt nødvendig med det legitime formål at muliggøre brugen af en specifik tjeneste, som abonnenten eller brugeren udtrykkeligt har anmodet om, eller udelukkende med det formål at overføre en kommunikation via et elektronisk kommunikationsnet.
Præferencer
Den tekniske lagring eller adgang er nødvendig for det legitime formål at lagre præferencer, som abonnenten eller brugeren ikke har anmodet om.
Statistikker
Den tekniske lagring eller adgang, der udelukkende anvendes til statistiske formål. Den tekniske lagring eller adgang, der udelukkende anvendes til anonyme statistiske formål. Uden en stævning, frivillig overholdelse fra din internetudbyders side eller yderligere optegnelser fra en tredjepart kan oplysninger, der er gemt eller hentet til dette formål alene, normalt ikke bruges til at identificere dig.
Marketing
Den tekniske lagring eller adgang er nødvendig for at oprette brugerprofiler med henblik på at sende reklamer eller for at spore brugeren på et websted eller på tværs af flere websteder med henblik på lignende markedsføringsformål.
Vælg muligheder Administrer tjenester Administrer {vendor_count} leverandører Læs mere om disse formål
Præferencer
{title} {title} {title}