Det kan være svært at holde styr på forhold i værdikæden, som man ikke nødvendigvis selv bestemmer over. Godt samarbejde med leverandører og underleverandører er derfor et vigtigt skridt på vejen, men hvordan griber man det an? Få Nanna Callisen Bangs, direktør i Etisk Handel Danmark, fem gode råd til at styrke dit arbejde med samfundsansvar og bæredygtighed i værdikæden:
1. Samarbejde med leverandøren er vigtigt – og godt samarbejde kræver god dialog
”Start dialogen med dine leverandører ved at fortælle dem om jeres egne udfordringer og de krav, jeres kunder stiller i forhold til bæredygtighed og ansvarlighed. Det kan gøre leverandøren mere tryg og på den måde mere åben og ærlig i den videre dialog” fortæller Nanna Callisen Bang.
2. Kend dine leverandører
Et andet væsentligt trin er at have et helt grundlæggende kendskab til, hvem jeres leverandører er, og om de er de rigtige til jeres virksomhedsprofil, ambitioner og behov.
Har du startet dialogen omkring samfundsansvar og bæredygtighed med dine leverandører og spurgt ind til helt grundlæggende information om dem, kan du løbende samle informationen i et struktureret format – eksempelvis i et excelark, som du kan se her (Link). Der findes også en række leverandørstyringssystemer, der kan organisere information om leverandører i alle led, eksempelvis Factlines, CEMAsys, Sedex og Amfori BSCI.
Derudover er det en god idé at sætte sig ind i den sociale og kulturelle kontekst i de lande, man indkøber fra:
”Har I at gøre med lande, hvor specifikke grupper diskrimineres, er det vigtigt at være opmærksom på dette i jeres dialog med leverandøren. Hvis det er en leverandør, som I har meget tæt samarbejde med, og hvor I har en høj indflydelse, så spørg om de har behov for støtte, træning eller andet for at løfte en bestemt indsats,” lyder opfordringen fra Nanna.
3. Se dine leverandører som samarbejdspartnere
Når I laver aftaler og stiller krav til jeres leverandører, er det en god idé at se dem som jeres samarbejdspartnere. Inddrag deres perspektiv. En leverandør, der tager medejerskab over processen, kan skabe mere langvarige og stabile forandringer end ultimative krav her og nu.
Derudover peger Nanna på, at man med fordel selv kan gennemgå de krav og forventninger, man stiller til ens leverandører, i egen virksomhed:
”Det viser nemlig leverandøren engagement og seriøsitet, og samtidig klæder det jer bedre på til at støtte leverandørens proces,” fortæller Nanna.
4. Tag et kig på din egen virksomhedspraksis
Vil man gerne arbejde seriøst med samfundsansvar og bæredygtige værdikæder, skal man også være klar til at kigge indad og tage et kig på sin egen virksomhedspraksis – hvordan påvirker ens egne processer og praksis for eksempel ens leverandører?
”Det kræver prioriteringer og ændringer i hele virksomheden at arbejde seriøst med samfundsansvar og bæredygtighed – det er ikke noget, der blot kan ligge isoleret i en CSR-afdeling. Det fungerer ikke, hvis en CSR-ansvarlig presser leverandøren med krav om certificeringer og bedre arbejdsforhold, mens en indkøber samtidig forhandler urimeligt på pris og leveringstid.” fortæller Nanna.
5. Gør brug af konkrete værktøjer til at skabe dialog med henblik på forandringer
Der findes allerede en række konkrete værktøjer, der kan hjælpe eller understøtte arbejdet med en god leverandørdialog. Det kan f.eks. være certificeringer og mærkningsordninger, der kan være med til at skabe en fælles forståelse for dialogen om ansvarlighed og bæredygtighed mellem jer og jeres leverandør.
Audits kan bruges til mere end blot dokumentation og kontrol af jeres leverandører – de kan også fungere som et godt udgangspunkt for at starte dialog med jeres leverandører. Tag fat på auditrapportens dokumenterede behov for forbedringer og lav handlingsplaner sammen på den baggrund.
Læs meget mere i vores guide ’Leverandørdialog – En vej til Verdensmål’ eller dyk ned i due diligence guiden www.de6skridt.dk
Vil du være en del af Etisk Handel fællesskabet?