Gå til indholdet
  • Videncenter
    • Besøg Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
    • Om Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
  • Videncenter
    • Besøg Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
    • Om Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
  • Aktiviteter
    • Arrangementer
    • Projekter
    • Netværk
    • Alliancer
    • Akademi
  • Hvad er etisk handel?
    • 13 principper
    • Leverandørsamarbejde
    • Due diligence
    • Indkøbspraksis
    • Samarbejde på tværs
    • Verdensmålene
  • Vær med
    • Bliv medlem
    • Medlemmer
  • Om os
    • Om organisationen
    • Sekretariatet
    • Bestyrelse
    • Samarbejdspartnere
    • Strategi
    • Politik
    • Ledige stillinger
    • Kontakt os
  • Aktiviteter
    • Arrangementer
    • Projekter
    • Netværk
    • Alliancer
    • Akademi
  • Hvad er etisk handel?
    • 13 principper
    • Leverandørsamarbejde
    • Due diligence
    • Indkøbspraksis
    • Samarbejde på tværs
    • Verdensmålene
  • Vær med
    • Bliv medlem
    • Medlemmer
  • Om os
    • Om organisationen
    • Sekretariatet
    • Bestyrelse
    • Samarbejdspartnere
    • Strategi
    • Politik
    • Ledige stillinger
    • Kontakt os
  • Videncenter
    • Besøg Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
    • Om Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
  • Videncenter
    • Besøg Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
    • Om Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
  • Aktiviteter
    • Arrangementer
    • Projekter
    • Netværk
    • Alliancer
    • Akademi
  • Hvad er etisk handel?
    • 13 principper
    • Leverandørsamarbejde
    • Due diligence
    • Indkøbspraksis
    • Samarbejde på tværs
    • Verdensmålene
  • Vær med
    • Bliv medlem
    • Medlemmer
  • Om os
    • Om organisationen
    • Sekretariatet
    • Bestyrelse
    • Samarbejdspartnere
    • Strategi
    • Politik
    • Ledige stillinger
    • Kontakt os
  • Aktiviteter
    • Arrangementer
    • Projekter
    • Netværk
    • Alliancer
    • Akademi
  • Hvad er etisk handel?
    • 13 principper
    • Leverandørsamarbejde
    • Due diligence
    • Indkøbspraksis
    • Samarbejde på tværs
    • Verdensmålene
  • Vær med
    • Bliv medlem
    • Medlemmer
  • Om os
    • Om organisationen
    • Sekretariatet
    • Bestyrelse
    • Samarbejdspartnere
    • Strategi
    • Politik
    • Ledige stillinger
    • Kontakt os

Sidste års prisvinder: Vi har fået åbnet flere døre til leverandører med fokus på bæredygtighed

Verdens Bedste Indkøber-prisen gik sidste år til Sinatur Hotel og Konference for at inkorporere deres mål om ansvarlighed i samarbejdet med deres leverandører. Prisen har åbnet mange døre til leverandører, som ønsker at arbejde sammen med Sinatur om bæredygtighed. Frem til den 1. november kan man nå at indstille virksomheder eller organisationer – eller sig selv – til prisen Verdens Bedste Indkøber 2023.

Tæt samarbejde og tydelige krav til leverandøren er vigtig

Sinatur blev sidste år belønnet for deres systematiske arbejde med leverandører. De har formået at udarbejde et leverandørkodeks, der tydeliggør de mål og forpligtelser, som Sinatur stiller til sine leverandører. For at få kodekset ud at leve, har Sinatur holdt løbende workshops, så de leverandører, der måske ikke selv har midlerne til at styrke deres bæredygtighedsprofil alene, får hjælp og støtte fra Sinatur.

Siden overrækkelsen har Sinatur valgt at skærpe deres krav til leverandørerne yderligere; ”Vi har lært, at det er vigtigt at være tydelig omkring, hvornår kravene skal være indfriet. Og så skal vi løbende se fremdrift. Vi vil jo gerne vælge de bedste, men vi skal samtidig give alle en chance og være loyale. Vi er godt med på, at nogen allerede er godt i gang med ansvarlig virksomhedspraksis i værdikæden, mens andre måske først lige er begyndt. Det vigtigste er, at vi kan se en vilje og motivation til at tage skridtet videre,” siger Claus Nielsen, direktør i Sinatur Hotel & Konference.  

På trods af skærpede krav til ansvarlighed i værdikæden, har Sinatur, siden overrækkelsen af prisen, oplevet en stigende interesse fra leverandører; ”Vi har fået en lang række opkald fra leverandører, som har opdaget os efter prisoverrækkelsen. De vil gerne vise os, hvad de kan inden for bæredygtighed – og at der netop findes andre parametre end pris. Det har været meget positivt, også selvom det har været ærgerligt at måtte takke nej til flere af dem pga. for mange tilbud, men det er jo et luksusproblem,” siger Claus Nielsen.

Bæredygtighed er ingen dans på roser

Ud over et godt leverandørkodeks, er Sinatur medlem af Etisk Handel Danmark og én af nordens første B-Corp certificerede hotelkæde. Det, at have den bæredygtige førertrøje på, er de stolte af. Men man skal være klar på, at det koster på flere parametre. Ifølge Claus Nielsen bliver det tit fremstillet, at arbejdet med bæredygtighed er en dans på roser, men det er meget ressourcekrævende. ”Bæredygtighed er knapper, som er meget svære at dreje på, især i leverandørkæden. På klima kan vi for eksempel se, at skal vi ændre noget, så det batter, så er det vigtigt, at vi kigger ud over el, vand og varme. Det er jo kun 10 procent af vores udslip. Vi er nødt til at kigge udover det og længere ned i værdikæden, hvor du virkelig kan gøre en forskel.

Det kan for de fleste små og mellemstore virksomheder være uoverskueligt at gå i gang med ansvarlig virksomhedspraksis, men ifølge Claus Nielsen er det vigtigt at have for øje, at man som virksomhed skal starte med de mest ømme tæer; ”Find ud af hvor I kan skabe den størst impact. Hvor er jeres største udslip eller størst risiko for at fejle. Få derefter peget jeres ressourcer og økonomi derhen, hvor det kan gøre den største forskel,” slutter Claus Nielsen.

Prisen overrækkes d. 16. november

Prisen uddeles på årskonferencen for Forum for Bæredygtige Indkøb og Partnerskab
for Offentlige Grønne Indkøb d. 16 november. Fristen for at indstille en virksomhed eller organisation er udløbet.

Fakta:

  • Etisk Handel Danmark er initiativtager til Verdens Bedste Indkøber prisen, som i 2019 blev stiftet sammen med IKA – foreningen af offentlige indkøbere og Forum for Bæredygtige Indkøb for at sætte mere fokus på ansvarlige og bæredygtige indkøb.
  • Siden indstiftelsen i 2019 har en partnerkreds bestående af Etisk Handel Danmark, IKA, Miljøstyrelsen, Forum for Bæredygtige Indkøb og Partnerskab for Offentlige Grønne Indkøb stået bag prisen, som er blevet uddelt på årskonferencen for Forum for Bæredygtige Indkøb og Partnerskab for Offentlige Grønne Indkøb.
  • Mere bæredygtige indkøb handler om at vælge produkter og tjenesteydelser, der tager hensyn til både miljømæssige og sociale forhold – både i Danmark og i de lande, hvor de indkøbte produkter produceres. For eksempel gennem krav til arbejdsmiljø, arbejdstagerrettigheder, produktionsmetoder og indhold af skadelige kemikalier.
  • Alene den offentlige sektor køber ind for ca. 410 mia. kroner om året – bare i Danmark.

Kontakt

Anne Kathrine Kjær Bruun, udviklingskonsulent, Etisk Handel Danmark på akb@etiskhandel.dk eller tlf. 23236939.

Få vores nyhedsbrev

Følg med i vores arrangementer, netværk og nyheder.  

© Etisk Handel Danmark – 2025

Linkedin

Etisk Handel Danmark

Aktiviteter

  • Arrangementer
  • Projekter
  • Netværk
  • Alliancer
  • Akademi

Om os

  • Om organisationen
  • Sekretariatet
  • Bestyrelse
  • Samarbejdspartnere
  • Kontakt os
  • Privatlivspolitik
Administrer samtykke til cookies
Vi bruger cookies til at optimere vores websted og vores service.
Funktionsdygtig Altid aktiv
Den tekniske lagring eller adgang er strengt nødvendig med det legitime formål at muliggøre brugen af en specifik tjeneste, som abonnenten eller brugeren udtrykkeligt har anmodet om, eller udelukkende med det formål at overføre en kommunikation via et elektronisk kommunikationsnet.
Præferencer
Den tekniske lagring eller adgang er nødvendig for det legitime formål at lagre præferencer, som abonnenten eller brugeren ikke har anmodet om.
Statistikker
Den tekniske lagring eller adgang, der udelukkende anvendes til statistiske formål. Den tekniske lagring eller adgang, der udelukkende anvendes til anonyme statistiske formål. Uden en stævning, frivillig overholdelse fra din internetudbyders side eller yderligere optegnelser fra en tredjepart kan oplysninger, der er gemt eller hentet til dette formål alene, normalt ikke bruges til at identificere dig.
Marketing
Den tekniske lagring eller adgang er nødvendig for at oprette brugerprofiler med henblik på at sende reklamer eller for at spore brugeren på et websted eller på tværs af flere websteder med henblik på lignende markedsføringsformål.
  • Vælg muligheder
  • Administrer tjenester
  • Administrer {vendor_count} leverandører
  • Læs mere om disse formål
Præferencer
  • {title}
  • {title}
  • {title}