Gå til indholdet
  • Videncenter
    • Besøg Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
    • Om Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
  • Videncenter
    • Besøg Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
    • Om Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
  • Aktiviteter
    • Arrangementer
    • Projekter
    • Netværk
    • Alliancer
    • Akademi
  • Hvad er etisk handel?
    • 13 principper
    • Leverandørsamarbejde
    • Due diligence
    • Indkøbspraksis
    • Samarbejde på tværs
    • Verdensmålene
  • Vær med
    • Bliv medlem
    • Medlemmer
  • Om os
    • Om organisationen
    • Sekretariatet
    • Bestyrelse
    • Samarbejdspartnere
    • Strategi
    • Politik
    • Ledige stillinger
    • Kontakt os
  • Aktiviteter
    • Arrangementer
    • Projekter
    • Netværk
    • Alliancer
    • Akademi
  • Hvad er etisk handel?
    • 13 principper
    • Leverandørsamarbejde
    • Due diligence
    • Indkøbspraksis
    • Samarbejde på tværs
    • Verdensmålene
  • Vær med
    • Bliv medlem
    • Medlemmer
  • Om os
    • Om organisationen
    • Sekretariatet
    • Bestyrelse
    • Samarbejdspartnere
    • Strategi
    • Politik
    • Ledige stillinger
    • Kontakt os
  • Videncenter
    • Besøg Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
    • Om Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
  • Videncenter
    • Besøg Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
    • Om Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
  • Aktiviteter
    • Arrangementer
    • Projekter
    • Netværk
    • Alliancer
    • Akademi
  • Hvad er etisk handel?
    • 13 principper
    • Leverandørsamarbejde
    • Due diligence
    • Indkøbspraksis
    • Samarbejde på tværs
    • Verdensmålene
  • Vær med
    • Bliv medlem
    • Medlemmer
  • Om os
    • Om organisationen
    • Sekretariatet
    • Bestyrelse
    • Samarbejdspartnere
    • Strategi
    • Politik
    • Ledige stillinger
    • Kontakt os
  • Aktiviteter
    • Arrangementer
    • Projekter
    • Netværk
    • Alliancer
    • Akademi
  • Hvad er etisk handel?
    • 13 principper
    • Leverandørsamarbejde
    • Due diligence
    • Indkøbspraksis
    • Samarbejde på tværs
    • Verdensmålene
  • Vær med
    • Bliv medlem
    • Medlemmer
  • Om os
    • Om organisationen
    • Sekretariatet
    • Bestyrelse
    • Samarbejdspartnere
    • Strategi
    • Politik
    • Ledige stillinger
    • Kontakt os

Vores enorme forbrug af tøj forsinker den grønne omstilling

Kronik af Nanna Callisen Bang, direktør i Etisk Handel Danmark

Vi danskere elsker at købe tøj. Faktisk køber vi i gennemsnittet tre gange mere tøj end resten af verden. Men vores forbrug har en pris, og vi skal undgå, at det er klimaet, miljøet og tekstilarbejderne, der betaler regningen.

De fleste af os er godt klar over, at vi skal holde igen med oksekødet og undgå madspild, men der er et behov for, at vi får øjnene op for vores tøjforbrug, og ikke mindst måderne det produceres på. Global handel er fyldt med dilemmaer. Der er store udfordringer med arbejdstager- og menneskerettigheder, miljø og klima i alle de værdikæder, som danske virksomheder indgår i. Det gælder inden for mode- og tekstil, men i øvrigt også inden for bl.a. elektronik, fødevarer, landbrugsråvarer og energi.

Mange forbinder bæredygtighed i tekstilbranchen med, hvordan miljø og natur påvirkes. Men det handler i ligeså høj grad om arbejdsforholdene for de mennesker, der producerer vores tøj.

Vores globale forbrug af tøj er fordoblet fra år 2000 – 2014. Det er med til at sætte tekstilindustrien på EU’s topscorer-liste over industrier med de største ressourceaftryk.

Samtidig garanterer over 90% af verdens store tekstilvirksomheder ikke leveløn, og kun enkelte har en offentliggjort plan for at opnå det. Leveløn er en menneskerettighed og betyder, at man skal kunne leve af sin løn.

Hvad enten vi vil det eller ej, så påvirker vi produktion og vilkår i andre dele af verden gennem vores køb – både som forbruger og virksomhed. Og hvem vil ikke gerne undgå en skjorte fyldt med kemi og dårlige arbejdsvilkår på samvittigheden?

Klima, energi, fødevarer og forsyningskriserne har konsekvenser, som lige nu kradser hos både virksomheder og forbrugere. Mange har været optaget af de nære spørgsmål, om stigende udgifter til dagligvarer, el- og varmeregninger. Det globale udsyn har fyldt mindre i denne tid. Men vi skal huske, at i sidste ende er kriserne også symptomer på, at vores produktion og forbrug ikke er bæredygtigt.

Vi producerer og forbruger flere ressourcer end jorden kan genere og absorbere. Black Friday blev til Black Week. Og nu hedder det Black Month, som dernæst bliver afløst af juleindkøb.

Mange virksomheder er i gang med at omstille deres produktion, men hvis Danmark skal bryste sig med at være foregangsland for den grønne omstilling, skal der skrues op for tempoet, og der skal sættes langt mere fokus på arbejdstager- og menneskerettigheder i hele værdikæden, hvis omstillingen ikke kun skal være grøn men også retfærdig.

Her kan øget efterspørgsel fra forbrugerne på ansvarligt og mere bæredygtigt produceret tøj, og inspiration fra nogle af de virksomheder, som har knækket koden, være katalysator for den omstilling, mange efterspørger. Men det kræver, at både virksomhed og forbruger er villig til at betale den rigtige pris for den vare, der produceres.

For yderligere information, kontakt venligst
Lotte Frøjk Knudsen, tlf. 29452501 eller mail lfk@etiskhandel.dk, kommunikationsansvarlig i Etisk Handel Danmark.

Få vores nyhedsbrev

Følg med i vores arrangementer, netværk og nyheder.  

© Etisk Handel Danmark – 2025

Linkedin

Etisk Handel Danmark

Aktiviteter

  • Arrangementer
  • Projekter
  • Netværk
  • Alliancer
  • Akademi

Om os

  • Om organisationen
  • Sekretariatet
  • Bestyrelse
  • Samarbejdspartnere
  • Kontakt os
  • Privatlivspolitik
Administrer samtykke til cookies
Vi bruger cookies til at optimere vores websted og vores service.
Funktionsdygtig Altid aktiv
Den tekniske lagring eller adgang er strengt nødvendig med det legitime formål at muliggøre brugen af en specifik tjeneste, som abonnenten eller brugeren udtrykkeligt har anmodet om, eller udelukkende med det formål at overføre en kommunikation via et elektronisk kommunikationsnet.
Præferencer
Den tekniske lagring eller adgang er nødvendig for det legitime formål at lagre præferencer, som abonnenten eller brugeren ikke har anmodet om.
Statistikker
Den tekniske lagring eller adgang, der udelukkende anvendes til statistiske formål. Den tekniske lagring eller adgang, der udelukkende anvendes til anonyme statistiske formål. Uden en stævning, frivillig overholdelse fra din internetudbyders side eller yderligere optegnelser fra en tredjepart kan oplysninger, der er gemt eller hentet til dette formål alene, normalt ikke bruges til at identificere dig.
Marketing
Den tekniske lagring eller adgang er nødvendig for at oprette brugerprofiler med henblik på at sende reklamer eller for at spore brugeren på et websted eller på tværs af flere websteder med henblik på lignende markedsføringsformål.
Vælg muligheder Administrer tjenester Administrer {vendor_count} leverandører Læs mere om disse formål
Præferencer
{title} {title} {title}