Gå til indholdet
  • Aktiviteter
    • Arrangementer
    • Projekter
    • Netværk
    • Alliancer
    • Akademi
  • Hvad er etisk handel?
    • 13 principper
    • Leverandørsamarbejde
    • Due diligence
    • Indkøbspraksis
    • Samarbejde på tværs
    • Verdensmålene
  • Vær med
    • Bliv medlem
    • Medlemmer
  • Om os
    • Om organisationen
    • Sekretariatet
    • Bestyrelse
    • Samarbejdspartnere
    • Strategi
    • Politik
    • Ledige stillinger
    • Kontakt os
  • Videncenter
    • Besøg Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
    • Om Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
Menu
  • Aktiviteter
    • Arrangementer
    • Projekter
    • Netværk
    • Alliancer
    • Akademi
  • Hvad er etisk handel?
    • 13 principper
    • Leverandørsamarbejde
    • Due diligence
    • Indkøbspraksis
    • Samarbejde på tværs
    • Verdensmålene
  • Vær med
    • Bliv medlem
    • Medlemmer
  • Om os
    • Om organisationen
    • Sekretariatet
    • Bestyrelse
    • Samarbejdspartnere
    • Strategi
    • Politik
    • Ledige stillinger
    • Kontakt os
  • Videncenter
    • Besøg Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
    • Om Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
  • Aktiviteter
    • Arrangementer
    • Projekter
    • Netværk
    • Alliancer
    • Akademi
  • Hvad er etisk handel?
    • 13 principper
    • Leverandørsamarbejde
    • Due diligence
    • Indkøbspraksis
    • Samarbejde på tværs
    • Verdensmålene
  • Vær med
    • Bliv medlem
    • Medlemmer
  • Om os
    • Om organisationen
    • Sekretariatet
    • Bestyrelse
    • Samarbejdspartnere
    • Strategi
    • Politik
    • Ledige stillinger
    • Kontakt os
  • Videncenter
    • Besøg Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
    • Om Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
Menu
  • Aktiviteter
    • Arrangementer
    • Projekter
    • Netværk
    • Alliancer
    • Akademi
  • Hvad er etisk handel?
    • 13 principper
    • Leverandørsamarbejde
    • Due diligence
    • Indkøbspraksis
    • Samarbejde på tværs
    • Verdensmålene
  • Vær med
    • Bliv medlem
    • Medlemmer
  • Om os
    • Om organisationen
    • Sekretariatet
    • Bestyrelse
    • Samarbejdspartnere
    • Strategi
    • Politik
    • Ledige stillinger
    • Kontakt os
  • Videncenter
    • Besøg Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
    • Om Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
ALLIANCE

Dansk Alliance for Ansvarlig Palmeolie

Vi vil styrke en fælles indsats mod afskovning og arbejde for, at palmeolie produceres ansvarligt

Palmeolie findes i næsten alle typer produkter

I Danmark bruger vi palmeolie til fødevarer, kosmetik, rengøringsprodukter og meget andet. Årligt importerer vi omkring 250.000 tons palmeolie fra Indonesien og Malaysia, men det kan have alvorlige følger for mennesker, dyr, biodiversitet og klima. Skove er ofte blevet ryddet for at skabe plads til produktionen.

I alliancen for palmeolie forpligter vi hinanden på en handling, så vi får:

  • Modarbejdet afskovning
  • Arbejdet for, at den palmeolie vi bruger i Danmark er ansvarligt produceret
  • Bidraget til at produktionen globalt bliver mere ansvarlig.

Kontaktperson

Janine Dortmundt
  • + 45 42439321
  • jd@etiskhandel.dk

Vision

Alliancens vision er, at al palmeolie importeret til Danmark – både i rå form og indlejret i produkter – er produceret ansvarligt, herunder produceret lovligt og ikke bidrager til afskovning eller konvertering af anden naturlig vegetation.

Gennem en fælles dansk indsats er det desuden vores vision at bidrage til løbende forbedringer i ansvarlig produktion af palmeolie globalt.

Dansk Alliance for Ansvarlig Palmeolie

1

millioner tons palmeolie importeret til Danmark hvert år

1

centrale aktører er samlet i alliancen 

1

handlingsplaner er offentliggjort

Det har palmeolie-alliancen opnået

  • 33 centrale aktører er samlet i alliancen.
  • 19 handlingsplaner er offentliggjort (se handlingsplaner i bunden af siden under overskriften “I forpligter jer til handling”).
  • Udarbejdelse af fælles definition på ansvarligt produceret palmeolie.
  • Videndeling om øget sporbarhed og bæredygtighed i palmeolieproduktion i arbejdsgruppemøder og via webinarer.
  • Alliancen har givet input til den danske regerings nationale handlingsplan mod afskovning.
  • Viden- og erfaringsdeling om Ukraine- og fødevarekrisen med vejledning om, at solsikkeolie kun må erstattes af certificeret afskovningsfri palmeolie.

De tre principper for samarbejdet i en alliance

  1. Vi mødes om en fælles mission
  2. Vi forpligter os over for hinanden
  3. Vi mobiliserer sammen

Se mere om de tre principper, en alliance arbejder efter

”Det er dybt nødvendigt, at vi griber ind over for skovrydning, der skader klimaet og ødelægger naturområder. Regeringen har lanceret en handlingsplan mod afskovning og her er vores vision, at Danmark om få år udelukkende importerer afskovningsfrit palmeolie og soja. Derfor er det positivt, at erhvervet allerede har ambitiøse handlingsplaner på området. Fra regeringens side bakker vi derfor også op om alliancen og opfordrer endnu flere virksomheder, offentlige institutioner og fonde til at tilslutte sig alliancen.”

Minister for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, Rasmus Prehn.

Flere informationer om Dansk Alliance for Ansvarlig Palmeolie

Kom med i alliancen

Alle danske aktører, der har mulighed for at fremme en ansvarlig produktion af palmeolie, opfordres til at deltage i alliancen.

I alliancen sidder:

  • Virksomheder, der anvender eller handler med palmeolie, fx detailhandlen, kosmetik- og rengøringsprodukter, industrivirksomheder og fødevareproducenter
  • Organisationer, der besidder relevant viden om problemstillingen vedrørende ansvarlig produktion af palmeolie.

For medlemmer af Etisk Handel er det gratis at deltage.

Se gebyr for ikke-medlemmer

I forpligter jer til handling

Hvert år skal I:

  • Offentliggøre en handlingsplan for ansvarlig palmeolie, inklusiv tidsplan, der beskriver initiativer, der sikrer fremdrift.
  • Afrapportere jeres fremgang til alliancens sekretariat.

Se alle de handlingsplaner, deltagerne har offentliggjort:

  • Aldi
  • Beiersdorf (Beiersdorf/Nivea's Roadmap og Beiersdorf/Nivea's statusrapport)
  • Bisca
  • COOP
  • Dagrofa
  • Danish Crown
  • DermaPharm
  • Henkel
  • Lidl
  • L'Oréal
  • Miild
  • Nopa Nordic and Allison
  • Persano Group
  • Purely Professional
  • Rema 1000
  • Salling Group
  • TBC Ingredients
  • Toms
  • For medlemmer af RSPO findes årlige fremskridtsrapporter
Alliancen har deltagere og støttemedlemmer

Deltagende virksomheder er repræsentanter fra bl.a. detailhandlen, kosmetik- og rengøringsproducenter, industrivirksomheder og fødevareproducenter. 

  • Aldi
  • Beiersdorf
  • Bisca
  • COOP
  • Dagrofa 
  • Danish Crown
  • DermaPharm
  • Henkel
  • Lidl
  • L'Oréal
  • Miild
  • Nopa Nordic and Allison
  • Persano Group
  • Purely Professional
  • Rema 1000
  • Salling Group
  • TBC Ingredients
  • Toms

Støttemedlemmer er NGOer, myndigheder, universiteter, erhvervs- og brancheorganisationer, fagbevægelsen o.lign. 

  • Concito
  • DAKOFO - Dansk Korn & Foder
  • Dansk Erhverv
  • Dansk Industri
  • DSK - De Samvirkende Købmænd
  • Fødevarer DI
  • Kosmetik & Hygiejne Branchen
  • Landbrug & Fødevarer
  • Miljøministeriet
  • Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
  • Preferred by Nature
  • Udenrigsministeriet
  • Brancheforeningen for Dansk Vask-, Kosmetik- og Husholdningsindustri (VKH)
  • WWF
  • 3F
Etisk Handels sekretariat faciliterer alliancen

Sekretariatet understøtter alliancens deltagere gennem vejledning, facilitering af samarbejde og rådgivning.

Sekretariatet arrangerer møder og arbejdsgrupper, og står for udarbejdelsen af den årlige statusrapport, der præsenterer deltagernes resultater og fremdrift på en anonymiseret måde. 

Sådan definerer vi ansvarligt produceret palmeolie

Alliancen definerer ”ansvarligt produceret palmeolie” med udgangspunkt i den internationalt anerkendte ramme fastsat af Accountability Framework Initiative og internationalt anerkendte standarder som fastsat af RSPO certificeringsordningen.

Ansvarlig palmeolieproduktion er defineret af Alliancen ved følgende overordnede principper:

  1. Producenter og aktører i leverandørkæder skal drive/fremme etisk forretningsadfærd, opbygge tillid og gennemsigtighed med interessenter for at sikre stærke og sunde relationer, således at palmeolieproduktionen bidrager til en bæredygtig udvikling lokalt i samarbejde med lokalsamfund.
  2. Overholdelse af relevant lovgivning (lokalt, nationalt samt internationalt)
  3. Optimering af produktivitet, effektivitet, positive påvirkninger og modstandskraft ved at opretholde planer, procedurer og systemer til kontinuerlig forbedring.
  4. Respekt for menneskerettigheder samt bidrage positivt til lokalsamfund, herunder respekt for kollektive rettigheder samt for juridiske og hævdvundne jordrettigheder.
  5. Støtte inklusion af småbønder, ved at inkludere dem i forsyningskæderne og forbedre deres levevej gennem retfærdige og transparente partnerskaber.
  6. Afskaffelse af alle former for tvangsarbejde; effektiv afskaffelse af børnearbejde; afskaffelse af diskrimination med hensyn til beskæftigelse og erhverv. Der er sikre arbejdsvilkår, foreningsfrihed og anstændige lønninger.
  7. Beskyttelse, bevaring og forbedring af økosystemer og miljø.
    • Herunder sikring af:
      At produktionen ikke bidrager til skovrydning eller omlægning af andre naturtyper af høj bevaringsværdi (dvs. high conservation value, jf. Accountability Framework Initiative)
    • beskyttelse af truede arter, vådområder og bredzoner, jordbundsforhold, vand og luftkvalitet mv.
  8. Ansvarlig og sikker brug af agro-kemikalier
  9. Produktionen skal være tredjeparts verificeret eller tredjeparts certificeret efter en standard, der opfylder ovenstående kriterier.
Der findes disse certificeringsordninger

Alliancens formål er at sikre at den palmeolie, der importeres til og anvendes i Danmark er ansvarligt produceret inden for rammerne af ovenstående principper.

Det mest udbredte værktøj der findes for virksomheder på nuværende tidspunkt til at sikre indfrielse af disse principper, er RSPO certificering (her findes 4 muligheder: kreditter, Mass Balance, Segregated eller Identity Preserved) eller andre tredjeparts certificeringsordninger med samme standarder. Alliancen anerkender behovet for – og vil løbende bidrage til – at forbedre RSPO standarden og andre tilsvarende certificeringsstandarder, fx ift. kriterier for brug af agro-kemikalier i produktionen af palmeolie.

Der er forståelse for, at virksomheder har forskellige udgangspunkter, bl.a. afhængig af branche, størrelse af virksomheden, mm. Derfor anerkender alliancen også alle grader af RSPO certificering, men anbefaler at deltagerne så vidt muligt, og hvor det er relevant, arbejder for en gradvis fremgang ift. sporbarhed, fx fra kreditter til Mass balance, fra Mass balance til Segregeret og fra Segregeret til Identity Preserved.

Aftalepapir

Alliancepapir for Dansk Alliance for Ansvarlig Palmeolie

In English

Agreement Paper for Danish Alliance for Responsible Palm Oil

Alliancen kort

Om Dansk Alliance for Ansvarlig Palmeolie (pdf)

Få vores nyhedsbrev

Følg med i vores arrangementer, netværk og nyheder.  

© Etisk Handel Danmark – 2023

Linkedin

Etisk Handel Danmark
- sammen skaber vi bæredygtige værdikæder

Aktiviteter

  • Arrangementer
  • Projekter
  • Netværk
  • Alliancer
  • Akademi

Om os

  • Om organisationen
  • Sekretariatet
  • Bestyrelse
  • Samarbejdspartnere
  • Kontakt os
  • Privatlivspolitik
Administrer samtykke til cookies
Vi bruger cookies til at optimere vores websted og vores service.
Funktionsdygtig Altid aktiv
Den tekniske lagring eller adgang er strengt nødvendig med det legitime formål at muliggøre brugen af en specifik tjeneste, som abonnenten eller brugeren udtrykkeligt har anmodet om, eller udelukkende med det formål at overføre en kommunikation via et elektronisk kommunikationsnet.
Præferencer
Den tekniske lagring eller adgang er nødvendig for det legitime formål at lagre præferencer, som abonnenten eller brugeren ikke har anmodet om.
Statistikker
Den tekniske lagring eller adgang, der udelukkende anvendes til statistiske formål. Den tekniske lagring eller adgang, der udelukkende anvendes til anonyme statistiske formål. Uden en stævning, frivillig overholdelse fra din internetudbyders side eller yderligere optegnelser fra en tredjepart kan oplysninger, der er gemt eller hentet til dette formål alene, normalt ikke bruges til at identificere dig.
Marketing
Den tekniske lagring eller adgang er nødvendig for at oprette brugerprofiler med henblik på at sende reklamer eller for at spore brugeren på et websted eller på tværs af flere websteder med henblik på lignende markedsføringsformål.
Vælg muligheder Manage services Vælg forhandler Læs mere om disse formål
Præferencer
{title} {title} {title}