Gå til indholdet
  • Aktiviteter
    • Arrangementer
    • Projekter
    • Netværk
    • Alliancer
    • Akademi
  • Hvad er etisk handel?
    • 13 principper
    • Leverandørsamarbejde
    • Due diligence
    • Indkøbspraksis
    • Samarbejde på tværs
    • Verdensmålene
  • Vær med
    • Bliv medlem
    • Medlemmer
  • Om os
    • Om organisationen
    • Sekretariatet
    • Bestyrelse
    • Samarbejdspartnere
    • Strategi
    • Politik
    • Ledige stillinger
    • Kontakt os
  • Videncenter
    • Besøg Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
    • Om Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
Menu
  • Aktiviteter
    • Arrangementer
    • Projekter
    • Netværk
    • Alliancer
    • Akademi
  • Hvad er etisk handel?
    • 13 principper
    • Leverandørsamarbejde
    • Due diligence
    • Indkøbspraksis
    • Samarbejde på tværs
    • Verdensmålene
  • Vær med
    • Bliv medlem
    • Medlemmer
  • Om os
    • Om organisationen
    • Sekretariatet
    • Bestyrelse
    • Samarbejdspartnere
    • Strategi
    • Politik
    • Ledige stillinger
    • Kontakt os
  • Videncenter
    • Besøg Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
    • Om Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
  • Aktiviteter
    • Arrangementer
    • Projekter
    • Netværk
    • Alliancer
    • Akademi
  • Hvad er etisk handel?
    • 13 principper
    • Leverandørsamarbejde
    • Due diligence
    • Indkøbspraksis
    • Samarbejde på tværs
    • Verdensmålene
  • Vær med
    • Bliv medlem
    • Medlemmer
  • Om os
    • Om organisationen
    • Sekretariatet
    • Bestyrelse
    • Samarbejdspartnere
    • Strategi
    • Politik
    • Ledige stillinger
    • Kontakt os
  • Videncenter
    • Besøg Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
    • Om Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
Menu
  • Aktiviteter
    • Arrangementer
    • Projekter
    • Netværk
    • Alliancer
    • Akademi
  • Hvad er etisk handel?
    • 13 principper
    • Leverandørsamarbejde
    • Due diligence
    • Indkøbspraksis
    • Samarbejde på tværs
    • Verdensmålene
  • Vær med
    • Bliv medlem
    • Medlemmer
  • Om os
    • Om organisationen
    • Sekretariatet
    • Bestyrelse
    • Samarbejdspartnere
    • Strategi
    • Politik
    • Ledige stillinger
    • Kontakt os
  • Videncenter
    • Besøg Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
    • Om Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
Om kampagnen

Selvom flere tøj- og modebrands kæmper aktivt for en grønnere omstilling og fremstilling, skal der mere til.

Det kan du være en del af ved at træffe et valg, når det gælder dit tøj.

Læs mere om, hvad du kan gøre, og se hvilke
virksomheder, der allerede gør noget.

Sammen med sko og husholdningsartikler er tøj faktisk det 3. mest miljøbelastende, når det gælder vand. Det koster vand at dyrke og udvinde tekstilfibre, og alt for ofte bliver vandet forurenet med pesticider og kemikalier, der går udover biodiversitet og adgangen til rent drikkevand.

 

Heldigvis finder flere virksomheder nye måder at mindske deres forbrug og forurening af vand på.

Læs mere om vand

  • Køb mindre og brug tøjet mere

  • Gå efter certificeret økologisk bomuld for at begrænse pesticidforurening

  • Se efter tøj lavet af materialer med lavere vandforbrug fx lyocell eller Lenzing™ viskose, hvor vand og opløsningsstoffer recirkuleres

Se hvordan Samsøe Samsøe sparer på vandet med deres denim program Blue Belief

Sammen med sko og husholdningsartikler er tøj faktisk det 3. mest miljøbelastende, når det gælder vand. Det koster vand at dyrke og udvinde tekstilfibre, og alt for ofte bliver vandet forurenet med pesticider og kemikalier, der går udover biodiversitet og adgangen til rent drikkevand.

 

Heldigvis finder flere virksomheder nye måder at mindske deres forbrug og forurening af vand på.

Læs mere om vand

  • Køb mindre og brug tøjet mere

  • Gå efter certificeret økologisk bomuld for at begrænse pesticidforurening

  • Se efter tøj lavet af materialer med lavere vandforbrug fx lyocell eller Lenzing™ viskose, hvor vand og opløsningsstoffer recirkuleres
Se hvordan Samsøe Samsøe sparer på vandet med deres denim program Blue Belief

Mange forbinder bæredygtighed i tekstilbranchen med, hvordan miljø og natur påvirkes. Men det handler i ligeså høj grad om arbejdsforholdene for de mennesker, der producerer vores tøj.


En fair løn er fx med til at sikre bedre sundheds- og levevilkår og at mindske risikoen for tvangs- og børnearbejde.

Læs mere om fair løn

  • Se efter certificeringer, der arbejder for at forbedre løn- og arbejdsvilkår som fx Fairtrade, GOTS, Svanemærket og Ecolabel

  • Engager dig! Støt fx “Good Clothes, Fair Pay”- kampagnen med en underskrift eller deltag I Fashion Revolution Week

  • Skriv til dit yndlingsbrand og spørg, hvordan de arbejder for fair løn og bedre arbejdsvilkår for dem, som producerer dit tøj

Se hvordan Neutral sikrer en løn til både bomuldsbønder og syersker, man kan leve af

Mange forbinder bæredygtighed i tekstilbranchen med, hvordan miljø og natur påvirkes. Men det handler i ligeså høj grad om arbejdsforholdene for de mennesker, der producerer vores tøj.


En fair løn er fx med til at sikre bedre sundheds- og levevilkår og at mindske risikoen for tvangs- og børnearbejde.

Læs mere om fair løn

  • Se efter certificeringer, der arbejder for at forbedre løn- og arbejdsvilkår som fx Fairtrade, GOTS, Svanemærket og Ecolabel

  • Engager dig! Støt fx “Good Clothes, Fair Pay”- kampagnen med en underskrift eller deltag I Fashion Revolution Week

  • Skriv til dit yndlingsbrand og spørg, hvordan de arbejder for fair løn og bedre arbejdsvilkår for dem, som producerer dit tøj
Se hvordan Neutral sikrer en løn til både bomuldsbønder og syersker, man kan leve af

CO2 er en naturlig del af vores atmosfære, men lige nu er vores forbrug skyld i, at vi udleder alt for meget af den. Og det er CO2’en, der gør kloden varmere end den burde være og ødelægger økosystemerne.

 

Heldigvis kan du selv være med til at bringe dit tøjs CO2-påvirkning ned ved at forlænge dets levetid på forskellige
måder.

Læs mere om CO2

  • Brug det, du allerede har i skabet – du kan fx eksperimentere med nye måder at kombinere på

  • Overvej om du kan reparere eller tilpasse tøjet, inden du køber nyt

  • Se efter brands, der tilbyder tilpasning og/eller reparation eller deltag selv I re-design workshops

Se hvad BESTSELLER har gjort for at spare på
CO2

CO2 er en naturlig del af vores atmosfære, men lige nu er vores forbrug skyld i, at vi udleder alt for meget af den. Og det er CO2’en, der gør kloden varmere end den burde være og ødelægger økosystemerne.

 

Heldigvis kan du selv være med til at bringe dit tøjs CO2-påvirkning ned ved at forlænge dets levetid på forskellige
måder.

Læs mere om CO2

  • Brug det, du allerede har i skabet – du kan fx eksperimentere med nye måder at kombinere på

  • Overvej om du kan reparere eller tilpasse tøjet, inden du køber nyt

  • Se efter brands, der tilbyder tilpasning og/eller reparation eller deltag selv I re-design workshops

Se hvad BESTSELLER har gjort for at spare på
CO2

En stor del af tekstilindustrien bruger uønsket eller farlig kemi i fremstillingen. Det kan både løbe ud i naturen, påvirke arbejderne og dig selv, når du har tøjet på.

Læs mere om uønsket kemi

  • Se efter certificeringer, der stiller krav til brug af kemi som for eksempel GOTS, Svanemærket, EU-Blomsten og Standard 100 by OEKO-TEX
  • Vask nyt tøj, før du bruger det
  • Køb secondhand eller vintage, da tøj, der har været vasket, generelt vil have et lavere indhold af skadelig kemi

Se hvordan Aldi sparer på kemien

En stor del af tekstilindustrien bruger uønsket eller farlig kemi i fremstillingen. Det kan både løbe ud i naturen, påvirke arbejderne og dig selv, når du har tøjet på.

Læs mere om uønsket kemi

  • Se efter certificeringer, der stiller krav til brug af kemi som for eksempel GOTS og Standard 100 by OEKO-TEX

  • Vask nyt tøj, før du bruger det

  • Køb secondhand eller vintage, da tøj, der har været vasket, generelt vil have et lavere indhold af skadelig kemi

Se hvordan Aldi sparer på kemien

Ingen kan skabe en mere bæredygtig fremtid alene. I Etisk Handel Danmark står flere end 100 medlemmer sammen om 13 principper for etisk handel , der fremmer en social, økonomisk og miljømæssig bæredygtig udvikling. Mød vores medlemmer her
Mød vores medlemmer her
Etisk Handel Danmark | Overgaden Oven Vandet 10, st. | DK-1415 København K

Spar Verden-kampagnen er udarbejdet med finansiel støtte fra EU som en del af Bottom UP! Ethiopia, der er et projektpartnerskab mellem Etisk Handel Danmark, Solidaridad Network og MVO Nederland.


Hjemmesidens indhold er udarbejdet og vedligeholdes af Etisk Handel Danmark. Indholdet er Etisk Handel Danmarks ansvar og afspejler ikke nødvendigvis EU’s synspunkter.

Datagrundlag

Vi gør særligt opmærksom på, at der ikke findes eksakte data på mode- og tekstilsektorens påvirkning af mennesker, klima og miljø. Det skyldes flere ting: Der findes mange forskellige typer analyser af mode- og tekstilsektorens påvirkning af mennesker, klima og miljø.  Tekstilsektorens komplekse værdikæder, med varierende teknologier og processer, betyder at måle- og beregningsmetoderne er meget forskellige. Generelt mangler der data på dele af tøjets livscyklus og der  må også tages højde for, at mange studier på området desværre ikke kan anses for at være uafhængige af kommercielle interesser.  

 

Spar %-tallene i kampagnen er derfor ikke eksakte, men indikerer og inviterer til dialog om problemernes omfang inden for fire temaer.

 

Kampagnen indeholder henvisninger til videre læsning, cases og tips til handling, som Etisk Handel Danmark ikke har ophavsret til. Etisk Handel Danmark erklærer hermed også, at vi på det tidspunkt, hvor henvisningerne er blevet indsat, ingen grund har til at betvivle ægthed og indhold. Dermed tages også forbehold for eventuelle efterfølgende ændringer i indholdet af de sites, henvisningerne leder til. 

 

Datagrundlaget for kampagnen er indhentet i konsultation med konsulent Tanja Gotthardsen fra Continual, som har bidraget med et desk review af anerkendte analyser, litteratur og, når muligt, uafhængige studier. 

 

Etisk Handel Danmark har ansvaret alene for indholdet på sitet. Vi vil løbende opdatere dette med relevant data. Hvis du finder fejl eller mangler, er du velkommen til at kontakte os, så vi kan sikre os, at data og oplysninger er så opdaterede, relevante og valide som muligt. 

 

Copyright © 2022 Etisk Handel Danmark

Få vores nyhedsbrev

Følg med i vores arrangementer, netværk og nyheder.  

© Etisk Handel Danmark – 2023

Linkedin

Etisk Handel Danmark
- sammen skaber vi bæredygtige værdikæder

Aktiviteter

  • Arrangementer
  • Projekter
  • Netværk
  • Alliancer
  • Akademi

Om os

  • Om organisationen
  • Sekretariatet
  • Bestyrelse
  • Samarbejdspartnere
  • Kontakt os
  • Privatlivspolitik