Gå til indholdet
  • Videncenter
    • Besøg Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
    • Om Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
  • Videncenter
    • Besøg Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
    • Om Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
  • Aktiviteter
    • Arrangementer
    • Projekter
    • Netværk
    • Alliancer
    • Akademi
  • Hvad er etisk handel?
    • 13 principper
    • Leverandørsamarbejde
    • Due diligence
    • Indkøbspraksis
    • Samarbejde på tværs
    • Verdensmålene
  • Vær med
    • Bliv medlem
    • Medlemmer
  • Om os
    • Om organisationen
    • Sekretariatet
    • Bestyrelse
    • Samarbejdspartnere
    • Strategi
    • Politik
    • Ledige stillinger
    • Kontakt os
  • Aktiviteter
    • Arrangementer
    • Projekter
    • Netværk
    • Alliancer
    • Akademi
  • Hvad er etisk handel?
    • 13 principper
    • Leverandørsamarbejde
    • Due diligence
    • Indkøbspraksis
    • Samarbejde på tværs
    • Verdensmålene
  • Vær med
    • Bliv medlem
    • Medlemmer
  • Om os
    • Om organisationen
    • Sekretariatet
    • Bestyrelse
    • Samarbejdspartnere
    • Strategi
    • Politik
    • Ledige stillinger
    • Kontakt os
  • Videncenter
    • Besøg Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
    • Om Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
  • Videncenter
    • Besøg Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
    • Om Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
  • Videncenter
    • Besøg Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
    • Om Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
  • Videncenter
    • Besøg Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
    • Om Videncenter for Bæredygtige Værdikæder

Største aktører inden for fiskeri- og akvakultur indgår i forpligtende alliance

Etisk Handel Danmark lancerer i samarbejde med fødevareproducenter, NGO’er, virksomheder, dagligvarehandlen, brancheforeninger og uddannelsesinstitutioner ny forpligtende indsats for at sikre mere bæredygtige stande af havets dyr og planteliv – og ikke mindst at få mere varieret “blå mad” på danskernes tallerkner – såsom tang og andre lokale fiskearter.

Danmark er stadig en af EU’s største fiskerinationer med 8500 kilometer kystlinje og landinger for en værdi af ca. 3,5 mia. kr. Men flere fisk i de danske farvande har det svært, og biodiversiteten under overfladen er presset. Det skyldes bl.a. klimaforandringer, årtiers overfiskeri og udledning af næringsstoffer og affald, som skader miljøforholdene for livet under vandet. Samtidig mangler danskerne viden og mod til at prøve nye arter – den såkaldte blå dannelse. Det betyder, at vi skal have øjnene op for at spise de mange typer fisk, skaldyr og tang, der landes fra de danske farvande og akvakultur.

For at sætte mere fart i udviklingen hen mod en bæredygtig branche inden for fiskeri og akvakultur, er partere inden for fødevareproducenter, dansk dagligvarehandel, organisationer m.fl. gået sammen og lancerer Dansk Alliance for Bæredygtigt Fiskeri og Akvakultur.

Ambitiøs alliance forpligter

Alliancen er et forpligtende samarbejde med en fælles vision. Den skal arbejde for at sikre bæredygtig produktion, biodiversitet, jobs og dyrevelfærd, så der også er blå mad til de fremtidige generationer. Et formål, som også læner sig op ad Verdensmål 14:

”Vi har sammen med fiskeriets og havets vigtigste spillere varmet op i et par år, og nu er vi klar til at offentliggøre vores ambitiøse alliance. Vi tror på, at alliancen, der favner brancheorganisationer, fødevareproducenter, dagligvarehandelen og organisationerne kan være til at sikre et mere bæredygtigt fiskeri til glæde for også fremtidige generationer” siger Nanna Callisen Bang, Direktør i Etisk Handel Danmark, og understreger at alliancen gerne vil have flere med, der deler samme vision.  

Siden 2018 har Etisk Handel Danmark, i samarbejde med NORION og med støtte fra VELUX FONDEN, samlet alle dem, som har viden og erfaringer med at skabe et mere bæredygtigt fiskeri i Danmark, og nu er de klar til at indgå i et forpligtende samarbejde med en fælles vision (link til vision).

Læs mere om alliancen

Medlemmer af alliancen: Danmarks Fiskeriforening, WWF, Dyrenes Beskyttelse, MSC, Lidl, Havhøst, Fiskerikajen, De Samvirkende Købmænd, Foreningen Netværk for økologisk akvakultur, COOP, Polar Sea Food, Pelagisk producentorganisation, Foreningen for Skånsomt Kystfiskeri, Rema1000, Compass Group og Hotel – og restaurantskolen.

Fakta:

  • Alliancen finansieres af Etisk Handel Danmark, deltagerne og VELUX FONDEN, og er fortsættelsen af et partnerskab, der har eksisteret siden 2018. Etisk Handel Danmark er sekretariat for alliancen og samarbejder med NORION.
  • Eksempel på hvad partnerskabet (før det blev en alliance) har udarbejdet i fællesskab: En guide, der fremmer bæredygtigt fiskeri blandt fiskeriets aktører, herunder producenter, indkøbere og køkkenprofessionelle, og er udviklet i samarbejde mellem både virksomheder, organisationer og vidensinstitutioner på området.

Pressehenvendelser:

Lotte Frøjk Knudsen, Kommunikationsansvarlig: tlf. 29452501, e-mail: lfk@etiskhandel.dk

Få vores nyhedsbrev

Følg med i vores arrangementer, netværk og nyheder.  

© Etisk Handel Danmark – 2025

Linkedin

Etisk Handel Danmark

Aktiviteter

  • Arrangementer
  • Projekter
  • Netværk
  • Alliancer
  • Akademi

Om os

  • Om organisationen
  • Sekretariatet
  • Bestyrelse
  • Samarbejdspartnere
  • Kontakt os
  • Privatlivspolitik
Administrer samtykke til cookies
Vi bruger cookies til at optimere vores websted og vores service.
Funktionsdygtig Altid aktiv
Den tekniske lagring eller adgang er strengt nødvendig med det legitime formål at muliggøre brugen af en specifik tjeneste, som abonnenten eller brugeren udtrykkeligt har anmodet om, eller udelukkende med det formål at overføre en kommunikation via et elektronisk kommunikationsnet.
Præferencer
Den tekniske lagring eller adgang er nødvendig for det legitime formål at lagre præferencer, som abonnenten eller brugeren ikke har anmodet om.
Statistikker
Den tekniske lagring eller adgang, der udelukkende anvendes til statistiske formål. Den tekniske lagring eller adgang, der udelukkende anvendes til anonyme statistiske formål. Uden en stævning, frivillig overholdelse fra din internetudbyders side eller yderligere optegnelser fra en tredjepart kan oplysninger, der er gemt eller hentet til dette formål alene, normalt ikke bruges til at identificere dig.
Marketing
Den tekniske lagring eller adgang er nødvendig for at oprette brugerprofiler med henblik på at sende reklamer eller for at spore brugeren på et websted eller på tværs af flere websteder med henblik på lignende markedsføringsformål.
Vælg muligheder Administrer tjenester Administrer {vendor_count} leverandører Læs mere om disse formål
Præferencer
{title} {title} {title}