Gå til indholdet
  • Videncenter
    • Besøg Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
    • Om Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
  • Videncenter
    • Besøg Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
    • Om Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
  • Aktiviteter
    • Arrangementer
    • Projekter
    • Netværk
    • Alliancer
    • Akademi
  • Hvad er etisk handel?
    • 13 principper
    • Leverandørsamarbejde
    • Due diligence
    • Indkøbspraksis
    • Samarbejde på tværs
    • Verdensmålene
  • Vær med
    • Bliv medlem
    • Medlemmer
  • Om os
    • Om organisationen
    • Sekretariatet
    • Bestyrelse
    • Samarbejdspartnere
    • Strategi
    • Politik
    • Ledige stillinger
    • Kontakt os
  • Aktiviteter
    • Arrangementer
    • Projekter
    • Netværk
    • Alliancer
    • Akademi
  • Hvad er etisk handel?
    • 13 principper
    • Leverandørsamarbejde
    • Due diligence
    • Indkøbspraksis
    • Samarbejde på tværs
    • Verdensmålene
  • Vær med
    • Bliv medlem
    • Medlemmer
  • Om os
    • Om organisationen
    • Sekretariatet
    • Bestyrelse
    • Samarbejdspartnere
    • Strategi
    • Politik
    • Ledige stillinger
    • Kontakt os
  • Videncenter
    • Besøg Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
    • Om Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
  • Videncenter
    • Besøg Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
    • Om Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
  • Videncenter
    • Besøg Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
    • Om Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
  • Videncenter
    • Besøg Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
    • Om Videncenter for Bæredygtige Værdikæder
ALLIANCE

Dansk Alliance for Ansvarlig Kaffe

Vi arbejder for bedre muligheder for kaffeproducenter, naturen og klimaet.

Kom med i alliancen

Alle danske aktører, der har mulighed for at fremme ansvarlig produktion af kaffe, opfordres til at deltage i alliancen.

I alliancen sidder:

  • Virksomheder, der anvender eller handler med kaffe, fx detailhandlen, food service, foderproducenter, industrivirksomheder og fødevareproducenter
  • Organisationer, der besidder relevant viden om problemstillingen vedrørende ansvarlig produktion af kaffe.

Se kontingent for medlemskab her.
Vi tilbyder også medlemskab af en enkelt alliance, som svarer til 50 % af et fuldt medlemskab.

Etisk Handels sekretariat faciliterer alliancen

Sekretariatet understøtter alliancens deltagere gennem vejledning, facilitering af samarbejde og rådgivning.

Sekretariatet arrangerer møder og arbejdsgrupper og står for udarbejdelsen af den årlige statusrapport, der præsenterer deltagernes resultater og fremdrift på en anonymiseret måde. 

Se medlemmernes handlingsplaner her

Medlemmerne er forpligtet til at:

  • Offentliggøre en handlingsplan for ansvarlig kaffe, inklusiv tidsplan, der beskriver initiativer, der sikrer fremdrift.
  • Årlig afrapportering af deres fremgang til alliancens sekretariat.

Se alle de handlingsplaner, deltagerne har offentliggjort:

  • BACESS A/S
  • Café Directo
  • Clever Coffee
  • Coffee by Storm
  • Coffee Collective
  • Coop
  • Dagrofa
  • Freehand Coffee Company
  • Frellsen Kaffe
  • Grow Grounds
  • JDE Peets
  • Just Coffee
  • Kaffe Bueno
  • Kontra-BKI
  • Køge Kafferister
  • Lidl Danmark
  • Nestlé
  • Nordic Roasting
  • Original Coffee
  • Peter Larsen Kaffe
  • Scan Coffee
  • Slow
  • Stellini Kaffe
  • YellowBeard
  • ØNSK
Alliancens vision

Dansk Alliance for Ansvarlig Kaffe anerkender behovet for konkrete tiltag, for at sikre en mere ansvarligt produceret kaffe importeret til Danmark. Ved at deltage i alliancen, arbejder medlemmerne løbende på at sikre fremtiden for kaffeproduktion og kaffebønder. Alliancens medlemmer vil fra hvert deres udgangspunkt, arbejde for løbende forbedringer i retning af følgende fælles vision:

”Bag hver kop kaffe vi drikker i Danmark, ligger engagerede partnerskaber for at genopbygge natur, forbedre levevilkår og øge robusthed over for klimaændringer."

Sådan definerer vi ansvarlig kaffe

Alliancen definerer "ansvarligt produceret kaffe" baseret på de elementer, der er defineret i alliancens tre missioner:

  1. regenerering og klimaindsats
  2. leveløn og bedre levevilkår
  3.  ansvarlighed i værdikæden. 
Læs Alliancens aftalepapir og statusrapporter her

Etisk Handel Danmark har sammen med forskellige interessenter i kaffesektoren, gået sammen om at etablere en Dansk Alliance for Ansvarlig Kaffe. Aftalepapiret afspejler baggrund, formål, forpligtelser og fokusområder for alliancen, ligeså indeholder den organiseringsmodellen og fordele der er, ved at blive medlem af alliancen.

Læs Aftalepapiret her

Derudover er medlemmerne forpligtet til årligt at rapportere deres fremgang. Dette udgives i en årlig status rapport. 

Læs status rapport 2022 her.

Forpligtende samarbejde vil forandre kaffebranchen

Gennem de seneste 25 år er kaffebønderne blevet fattigere. Kaffeproduktionen er truet af klimaforandringerne, afskovningog manglende gennemsigtighed i leverandørkæden. 

Kaffe er den anden mest handlede vare i verden

Samtidig er danske forbrugere på top fem listen over de lande, der drikker mest kaffe. Klimaforandringerne betyder, at hvis vi fortsætter med at drikke og producere kaffe, som vi gør i dag, kan vi risikere en verden uden nok kaffe til at stille den globale befolknings kaffetørst.

Den danske alliance for ansvarlig kaffe samler derfor relevante danske aktører i et forpligtende samarbejde.

I alliancen for ansvarlig kaffe: 

  • samler vi de vigtige aktører fra branchen
  • skaber vi enighed om, hvad ansvarlig kaffe indebærer
  • forpligter vi hinanden på handling, på biodiversitet, upcycling, bedre levevilkår og klima

Et udsnit af Alliancens medlemmer til mødet i marts 2024, der blev afholdt i Miljøministeriets lokaler. 

Kommende møder

  • Alliancemøde
    Dato: 27. marts 
    Tid: 9:00-10:30 (online)

Vi ruster dig til kommende lovgivning: Akademi for bæredygtige værdikæder er spækket med nye webinarer, masterclass og træninger.

Kontaktperson

Janine Dortmundt
  • + 45 42439321
  • jd@etiskhandel.dk

Dansk Alliance for Ansvarlig Kaffe

1

tons kaffe og kaffeprodukter importeres hvert år til Danmark

1

centrale aktører er samlet i alliancen 

1

kopper kaffe drikker danskerne
i 
gennemsnit om dagen 

De tre principper for samarbejdet i en alliance

  1. Vi mødes om en fælles mission
  2. Vi forpligter os over for hinanden
  3. Vi mobiliserer sammen

Se mere om de tre principper, en alliance arbejder efter

Vision

”Bag hver kop kaffe vi drikker i Danmark, ligger engagerede partnerskaber for at genopbygge natur, forbedre levevilkår og øge robusthed over for klimaændringer.”

Aftalepapir

Alliancepapir for Dansk Alliance for Ansvarlig Kaffe

In English

Agreement Paper for Danish Alliance for Responsible Coffee

Status report

Status report for 2022 (pdf)

Status report for 2023 (pdf)

Alliancen kort

Om Dansk Alliance for Ansvarlig Kaffe (pdf)

Der er ikke et eneste af de problemer, vi står overfor, som vi kan løse alene. Vi skal samarbejde for at ændre status quo i kaffebranchen

Lars Aaen Thogersen, Chief Innovation Officer, GrowGrounds

Der er godt at møde andre virksomheder for at jævne vilkårene og skabe en mere fælles forståelse af, hvad der kan gøres fremadrettet

Henrik Frellsen, Frellsen Kaffe

Aftalepapir

Alliancepapir for Dansk Alliance for Bæredygtig Kaffe forventes december 2022

In English

Agreement Paper for Danish Alliance for ……. due December 2022

Partnerskabet kort

Om Dansk Alliance for Bæredygtig Kaffe (pdf) forventes december 2022

Flere informationer om Dansk Alliance for Bæredygtig Kaffe

Få vores nyhedsbrev

Følg med i vores arrangementer, netværk og nyheder.  

© Etisk Handel Danmark – 2025

Linkedin

Etisk Handel Danmark

Aktiviteter

  • Arrangementer
  • Projekter
  • Netværk
  • Alliancer
  • Akademi

Om os

  • Om organisationen
  • Sekretariatet
  • Bestyrelse
  • Samarbejdspartnere
  • Kontakt os
  • Privatlivspolitik
Administrer samtykke til cookies
Vi bruger cookies til at optimere vores websted og vores service.
Funktionsdygtig Altid aktiv
Den tekniske lagring eller adgang er strengt nødvendig med det legitime formål at muliggøre brugen af en specifik tjeneste, som abonnenten eller brugeren udtrykkeligt har anmodet om, eller udelukkende med det formål at overføre en kommunikation via et elektronisk kommunikationsnet.
Præferencer
Den tekniske lagring eller adgang er nødvendig for det legitime formål at lagre præferencer, som abonnenten eller brugeren ikke har anmodet om.
Statistikker
Den tekniske lagring eller adgang, der udelukkende anvendes til statistiske formål. Den tekniske lagring eller adgang, der udelukkende anvendes til anonyme statistiske formål. Uden en stævning, frivillig overholdelse fra din internetudbyders side eller yderligere optegnelser fra en tredjepart kan oplysninger, der er gemt eller hentet til dette formål alene, normalt ikke bruges til at identificere dig.
Marketing
Den tekniske lagring eller adgang er nødvendig for at oprette brugerprofiler med henblik på at sende reklamer eller for at spore brugeren på et websted eller på tværs af flere websteder med henblik på lignende markedsføringsformål.
Vælg muligheder Administrer tjenester Administrer {vendor_count} leverandører Læs mere om disse formål
Præferencer
{title} {title} {title}